Schlager og Volksmusik i TV d. 28. – 30. Juni

Fredag

Foto: MDR/Axel Berger

MDR Kl. 20:15 – Wunderbares Schlagerland

Uta Bresan præsenterer “Wunderbare Schlagerland” fra værtsbyen på årets Thüringen-dag, fra Sömmerda. Med er bl.a: Ute Freudenberg, voXXclub, Bernhard Brink, Maria Voskania, Stefanie Hertel og mange flere.

Foto: Rbb.de

RBB Kl 20:15 – Die Schlagernacht 2019 in der Berliner Waldbuehne

Party-Hit til dans og de smukkeste schlager ballader. Det bedste, som den tyske Schlager har at tilbyde, vil også blive vist på Berlin Waldbühne i år. Med er bl.a: Kerstin Ott, Ben Zucker, Howard Carpendale, Beatrice Egli, Münchner Freiheit, VoXXclub, Nik P., Mickie Krause, Eloy de Jong, Ross Antony, DJ Ötzi, Sonia Liebing.

Lørdag

Foto: MDR/Jens-Ulrich Koch

MDR Kl. 20:15 – “Sommer bei uns”

MDR starter sin store sommer action “Sommer bei uns” den 29. juni 1919 – live kl 20:15 – og medbringer et actionfuld live show med mange stjerner til Waldheim. Præsenteret af Sarah von Neuburg og Lars Christian-Karde. Showet lover mange stjerner, en masse sjov og mange små historier om emnet “sommer med os” fra Waldheim og fra hele det centrale Tyskland.

Søndag

Billede: SWR/Wolfgang Breiteneicher

ARD Kl 10:03 – Immer wieder sonntags

Stefan Mross præsenterer “Immer wieder sonntags” som sædvanlig med humor og masser af musik. Gæster er bl.a: Maite Kelly, Christian Lais, Linda Hesse, Mara Kayser, Alpin KG, Kathy Kelly, Frau Wäber og mange andre.

Foto: ZDF – Sascha Baumann

ZDF Kl. 11:55 – ZDF Fernsehgarten

Med denne gang er: Aura Dione, Loona, Eloy de Jong, Oonagh, Marina Marx, Loco Escrito, Luca Hänni, Robert Redweik, Christin Stark, Marquess feat. Raykuba og mange flere.

Smukke søfarende sange til „Tag der Seefahrer“

Ship in the bottle lying on the beach. Souvenir conceptual image. Nature in paradise.

Ikke kun for søfolk

Ahoi (Musik) Matrosen! D. 25 juni var det “FN dag for søfolk” Vi hilser i anledningen af denne besynderlige fest dag ikke kun Santiano velkommen, men også feel-Good fans dem der ønsker at stå sammen på en musikalske bølge.

“FN dag for søfarende”. Lyder underligt? men sådanne er det. Den feriedag opstod på Manila i 2010, ved en konference. Den fejres årligt d. 25 juni. Hvordan kom den? Denne dato blev for flere år tilbage lanceret af FN og den internationale Maritime organisation (IMO) til minde om alle søfolkene. Formålet med denne dag er at lede folks anerkendelse og opmærksomhed på sømandens arbejde og øge bevidstheden om søtransporten.

Alle landsmænd og søsyge kunne feste med. Da den internationale søfartsdag er for jordens erhvervsdrivende. Vi tager jer med ind en musikalsk verden med rytmiske bølger. Musik Ahoi!

Musikalske sømænd

Det er klart at der ikke en bedre personificering for sømænd, end bandet Santiano. De musikalske Nordlys kommer fra Schleswig-Holstein og bevæger sig i schlager, irisk folk og folkemusik. Deres ru stemmer passer til stemning på havet, deres udseende er kendetegnet på overnævnte figur og deres sind er blød som en brise på en varm sommeraften. De synger for og med “Mit den Gezeiten” og sejler musikalsk “Bis ans Ende der Welt”. For denne titel blev Santiano hædret med flere priser, gruppen modtog Guld og Diamant priser i Tyskland og nabolandende.

“Sailing” Mand

Også Rod Steward letter anker og stikker tekster til musikalske hav. Han prøvede det på engelsk og gjorde et fantastisk stykke arbejde: Hans “Sailing” sang har siden 70érne været en klassiker og er stadig lige populær og kendt.

“Den knald røde gummibåd” klassiker

Der skal også være lidt sjov: Den knald røde gummibåd klassiker af Wencke Myhre skal nævnes på dette tidspunkt. Sangen “Er hat ein knallrotes Gummiboot” fra 70ërne og er kult – og er delvis en (hobby) sømands sang. Næsten alle kender omkvædet:

Den berusede sømand

“What shall we do whit a drunken sailor” spørger en kendt sømands sang. Sangen er en traditionel Shanty, den stammer fra et musikalsk repertoire af sømand sange. Der er forskellige versioner af “Drunken Sailor”, er blevet tolket mange gange og bliver stadig sunget. Oprindelig er sangen tilbage fra 1891 hvor den blev offentliggjort og var en dans og march melodi fra Irland.

D. 25 juni mindede vi sømænd og deres sange, der kan være smukke og svaje til.

Kilde: Schlagerplanet.de

Hvordan Schlager-Playlisten og Streamingtjenester former fremtiden – del 1

Streaming-tjenester omlægger musikindustrien. I fremtiden vil digitale playlister på Spotify & Co bestemme artisternes succes, frem for singler og albums. Hvad der har været hip i pop og hip-hop i lang tid, er nu også på vej ind i schlagerbranchen. Vi tager et kig ind i den nye verden af musik …

Nogle helt hørbare sange af nye schlager artister har udløbsdatoen som en yoghurt. Selv om der ikke er skimmel på det, vandrer det ud i skraldespanden. Andre schlager nybegyndere, ofte kærligt og spektakulært ufaglært sangerinder og sangere, kom kun til nogle små by-festivaler for at optræde “live” og nogle har allerede ramt millionmærket på YouTube og hundredtusinder af streams i musiktjenesterne.

Nogle ganske hørbare sange af nye schlager artister tænker – “Hvordan kan det virke?” Og nu før alle “Schlagermanager” i de sociale medier kommer med anklager, spørger vi Schlagerfans: Er denne nye digitale musikverden virkelig god eller bare et dystopisk mareridt?

Streaming – redder eller ruinere det branchen?

Spotify med sine 207 millioner brugere, Apple Music, Amazon Prime og andre streamingtjenester, diskutere kunstnere, managers og fans, om disse nye platforme vil rede eller i sidste ende ødelægge musikindustrien.

Fordi musiktjenesten Spotify, der blev grundlagt i Sverige i 2006, kun betalte kunstnerne en brøkdel af royalties, blev platformen hurtigt favoritfjenden fra mange schlagerkunstnere. Men i to år har musikindustrien tjent mere med digital streaming end at sælge cd’er og vinylplader. Tendensen stiger!

Andrea Berg med “Mosaik”, Beatrice Egli med “Natürlich”, Ben Zucker med “Wer sagt das?”, Roland Kaiser med “Alles oder Dich” og for et par dage siden Eloy de Jong med “Kopf aus, Herz an … und tanz “er vellykkede album fra dette år.

Men den konservative schlagermusikindustri arbejder stadig på et gammelt mønster: Før udgivelsen af albummet, udgives en enkelt single (nu kun digitalt, ikke mere cd), muligvis en single mere, som derefter vil blive yderst fremmet på radioen, online og i tv-programmer. Så er der et remix (populære er: Stereoact eller Harris & Ford) og derefter albummet og endelig et par måneder senere en tour.

Unge mennesker lytter til singler

Dette er den bedste schlager-nostalgi og har ændret sig i pop i lang tid. Yngre mennesker lytter nu til singler. Denne ændrede lytteadfærd betyder, at flere og flere sange frigives, når de er færdige, ikke når albummet kommer ud. Playlisterne i streaming-tjenesterne har endelig erstattet cd’en, som også kun har en halveringstid på få år i schlagerbranchen.

Så vi får ikke længere Schlagerfans til at fejre afbrydelsen af Carmen Nebel-showet, men helt sikkert i fremtiden Florian Silbereisen som i stedet for medieeffektive priser som “Golden records” erstattes af prisen “Golden Playlist Awards”.

Men denne smukke nye playlist-verden af Schlagers fremtid, har også ulemper for os fans. Schlager kvantitet i stedet for kvalitet vil blomstre! Selv nu er de mange nye udgivelser, ikke kun fra Pop-Schlager højborgen NRW, har nogenlunde den samme lyd. Lige fra lyden, sammensætningsstrukturen og desværre også indholdet. Alt bliver mere udskifteligt, som Gucci-korset, der hænger om halsen af Pop-Schlager sangere …

Producenter tilpasser deres sange

I fremtiden vil schlager producenterne betale for endnu mere opmærksomhed på deres sange, der ligner dem, der allerede er i de succesrige playlister. Fordi redaktørerne af musiktjenesterne som Spotify, er opmærksomme på, at deres spillelister også er “hørbare”. Dette betyder for Schlager-fremtiden: Afspilningslisterne som “Pop-Schlager”, “Party-Schlager” eller “Schlager-Hits” vil mutere til Schlagermusik. Fordi den der lyder anderledes, har ingen chance for at komme ind i den populære playliste.

Og hvad der har betydning, kender kunstneren, i hvert fald siden indførelsen af den såkaldte “formatradio” hos de offentlige sendere.

Kilde: Shlagerplanet.de

Del 2 følger …

Sådan lyder det smukke Europa! Die Cappuccinos er i Danmark!

Foto: die-cappuccinos.com
Foto: die-cappuccinos.com

Die Cappuccinos rejste til Danmark i går! De skal besøge København – som vi jo ved er en af de dyreste byer i Europa. De skal for eksempel til et populært foto sted: Den lille havfrue.

De har undersøgt betydningen af denne og fortæller historien. De vil også besøge et Slot og Christiania – en af de mest berømte seværdigheder i København. Hvis man tager til denne by, er man pludselig udenfor EU!

Hvorfor er det sådan, hvad er der med den danske hotdog og meget mere, det kan man se i videoen!

Die Cappuccinos besøger et EU-land hver tirsdag, sidste gang var de i Belgien.

Kilde: Stadlpost.at

Andrea Berg: Maite Kelly kommer til hendes Heimspiel!

Denne melding er en ren sensation: Andrea Berg dronningen af tysk schlager, får  prominent støtte af tronarvingen til Heimspiel af Maite Kelly.

På Facebook lukker Maite katten ud af sækken: “Kære venner, mine kære veninde og kollega Andrea Berg har spurgt mig, om jeg kunne komme til hendes helt specielle Heimspiel koncert. Naturligvis! Jeg glæder mig af hele mit hjerte til det. Den 19 og 20 juli i Aspach, Mechatronik Arena“.

Hvilket fyrværkeri af god nyhed fra Maite: Seneste melding om den kommende tourne i 2020, nu er det kendt, at hun vil optræde ved Andrea Bergs Heimspiel. Vi er spændt på og ser frem til, hvad Maite mere har i tankerne før …

Kilde: Schlager.de

Andrea Kiewel: Hendes opskrift på den uuholdige varme!

Foto: ZDF - Sascha Baumann
Billede: ZDF – Sascha Baumann

Smukt sommervejr og kult schlager – og det var præcis hvad det var den 23.06.2019 ved ADF- Fernsehgarten.

5846 publikummer oplevede dette show Live fra Ort. 30 grader ved poolen og publikums ynglingen Ross Anthony, Oli P., Vanessa Niegert, Gaby Baginsky, Rosanna Rocci, Patrick Lindner og Amigos. Tro mod mottoet “Kultschlager” var der mega hits fra de sidste årtier, som man virkelig kunne synge med på. De direkte røg ind i fans i alle aldre, herunder mange børn. Hendes opskrift på varmebølgen: Schlager, schlager og mere schlager!.

Fra Ort var stemningen i top! Entertainer Daniel am Pool og Marcus Schöffl gav underholdning til publikum, så der ikke var lang ventetid når showet fandt sted.

Der var altid sjov at opleve, hvor og hvordan Tv laves og det er muligt ved ZDF Mainz. Billetterne er overkommelige og drikkeflasker må medbringes og man kan opleve meget – så det er virkelig et besøg værd. Og måske få et selfie med kunstnerne.

Kilde: Schlager.de

Schlagernacht in Weiss – d. 22. Juni 2019.

Den 5. Schlagernacht in Weiss var lige ved at gå i vasken, men overlevede. Porten blev åbnet kl. 13.00 for publikum – en time før at kunstnerene skulle begynde at performe. Vi havde mulighed for at være med fra kl. 10 for at være med til lydprøver mm., og det var virkelig en must at gå rundt og hilse på alle kunstnerne før det hele gik løs. Solen stod lige på himlen 27 grader, med små skyer.

Ramona Martiness.

Kl. 12.30 brød helvede løs. Det væltede bare ned i spandevis, folk var på vej ind på pladsen. Allerede inden de kom ind var de sjaskvåde. Vi havde fået instruktion om at hvis uvejret blev værre med torden og lyn – så skulle vi gå ud i vores biler og blive siddende der. Flere tusinde fans mistede modet, og gik hjem. For de 6100 fans der blev der, blev det en fantastisk aften. Regnen aftog, men det silede hele tiden stille og roligt ned. Jeg måtte på et tidspunkt ind for at skifte tøj og sko samt få tørret mit kamera. Mange af pressefolkene var også gået, desværre.

Pablo  Grande.

Kunstnere der var med: Nadine Fabielle, Manuel Dobler, Ramona Martiness, Freddy Pausch, Pablo Grande, Deneeze, Riko, Herztatoo, Diee Cappuccinos, Michelle, Klaus Densow, Frank Lukas, Olaf Henning, Lisa-marie, Christian Lais, Tanja Lasch, Bata Illic, Daniela Alfinito, Mitch Keller, Ireen Sher, Vamos, Andy Borg, Sunrise,Sonia Liebing, Norman Langen, Anita & Alexandra Hofmann, Olaf Berger, Eloy de Jong, Sandy Wagner, Die Schlagerpiloten.

Michelle.

Aftenens Moderator var Jens Seidler. Ramona var spændende at se optræde, hun var meget karismatisk i sin fremtoning, med en meget kraftig stemme som fanger en med det samme. Pablo Grande, er der ikke mange der kender, men han kommer fra Argentina. Er vokset op i samme by som Semino Rossi, og de kender godt hinanden. Her bliver der sunget skønne arier på spansk mm., minder meget om Semino Rossi når han synger.

Die Cappucinnos.

Frank Lukas.

Ja Michelle, kender jo alle. Hun kom ud på scenen med sko på, og var ved at falde pga. det havde regnet i stride strømme. Så hun smed skoene og dansede herefter i bare fødder under hele hendes koncert. Der kom et hav af kendte numre fra hendes seneste Album. Die Cappuccinos – sødsuppe, men de kan synge. De har en virkelig god treklang som man ikke kan undvære at lytte til. Publikum var da også med lige fra starten af.

Olaf Henning.

Lisa-Marie.

Frank Lukas er også et spændende emne, som vi nok ikke ser så meget til, men en spændende herre med et flot repertoire. Olaf Henning har også været med i en del år, og ja, alle fansene synger bare med på hans melodier. Han fik en lille pige op på scenen, hvor hun sang lidt fra hans melodier samt de dansede lidt. God stemning. Lisa-Marie, som blev opdaget af Stefan Mross som jo som sagt har Immer Wieder Sonntags har udtalt: Hun bliver til noget stort.

Christian Lais.

Tanja Lasch.

Hun har stået på scenen siden hun var 7 år. Og med hendes nu 22 år, er hun nok ved at være der. Hun har en meget kraftig stemme, selvom hun er høj og ranglet. Christian Lais som jo var en del af duetten Ute Freudenberg/Lais, er jo som sagt gået single. Jeg kunne bedre lide hans sange sammen med Ute. Med det er jo en smagssag. Tanja Lasch fik fremført sin “Alle Farben meiner Welt” og “Plattenspieler” fra sit nye Album, og så afsluttende med “Die immer Lacht”.

Daniela Alfinito  & Stefan Peters.

Mitch Keller.

Daniela Alfinito er også et spændende emne, med hendes “Blue Jeans”. En melodi som alle kan synge med på. Stefan peters fra Schlagerpiloten laver en duett med Daniela – super godt. Virkeig en øreklinger. Mitch Keller kræver ingen præsentation overhovedet. Han er over det hele. Du kan snart ikke høre en cd med en kunstner uden at Mitch har lagt kor på. Hans egen fremstråling på scenen fejler heller ikke noget. Han har fat i folk med sine gode melodier.

Andy Borg.

Sunrise.

Ireen Sheer præsenterede som et af hendes numre Tennezee Walz fra 80 erne. Andy Borg kan bare ikke lade være med altid at skulle lave sjov. Hernede var han oppe og kæmpe med mikrofonstativet. Moderatoren Jens Seidler, var han også ved helt at hyle ud af den. En rigtig spassvogel. Han kom selvfølgelig med mange af hans rigtig gode numre som folk bare sang på livet løs til, bla. Sarah. Han kan virkelig skabe en stemning der er helt unik.

Sonia Liebing.

Norman Langen.

Sunrise var også en spændende duo fra Sydtyrol, som man måske også lige skulle prøve at Google. Sonja Liebing, en spændende pige med et kæmpe repertoire. Og så ser hun jo bare top tunet ud. Alle synger bar med på hendes melodier. Havde mange fans blandt publikum hernede. Har ikke svært ved at ramme de høje toner. Norman Langen fortalte at Schlageren havde virkelig lagt fra land her de senere år.

Anita & Alexandra Hofmann.

Sådan var det ikke da han begyndte. Han forsøgte sig lidt frem med forskellige musikalske udfoldelser. Anita & Alexandra Hofmann gav et musikalsk show denne regnfulde aften hvor publikum totalt glemte at det regnede. De var meget Show præget, med lidt italienske arier. De kan bare det der med at få fat i folk. Eloy de Jong kom medprøver fra hans nye Album, samt sjæleren i nok kan huske fra Florians show – hans gennembrud.

Olaf Berger.

Die Schlagerpiloten afsluttede denne aften, med i lidt over en time at komme med deres allerbedste numre, som samtidig blev optaget på DVD direkte dernede. Der var stemning med Balloner og Fyrværkeri til kl. 2.

Eloy de Jong.

Et virkelig godt planlagt Schlagernacht in Weiss – den skal man bare ned og se. Stemninger hernede er helt unik. Alle synger bare med !!!

Die Schlagerpiloten.

https://www.youtube.com/watch?v=aQqMB5DtgOg&feature=youtu.be&fbclid=IwAR245nWJEJOBs9MTQIztOf0mlnJcRJei2kgsWO1XmhhMUYAALaJ_jk0FK5U

https://www.youtube.com/watch?v=qPwNU3pWZks&feature=youtu.be&fbclid=IwAR3U5AD5ScFF5g7qfKuQwnGd_jR0yIk06K5y950hj_maJu2yknlcx4sLiV0

Maria Voskania: Giver fuld gas!

Foto: Universal-music.de
Foto: Universal-music.de

I lang tid har der været stille omkring den livlige finalist fra 2017, i hvert fald musikalsk. Men dem som har fulgt med på de sociale medier, ved også, at hun ingen måde er inaktiv. Tværtimod. En af Marias store evner er ikke kun at fuldføre, men også at skabe musik. Hun har flyttet sin domicil fra det rolige “Unterfranken” til medie metroen Köln, hvor bogstaveligt pulsen regerer.

Der har hun sammen med flere og anerkendte scener til at forfine hendes elskede schlager og skærpe samt polere hendes varemærke. Resultatet er uhyrligt fængende og kraftfulde sange, hvis røde tråd klart beskriver ordene schlager. Ja, Maria Voskania har været i branchen i nogen tid , men først nu rigtig fordybet sig i verden af morderne popschlager og befinder sig ganske godt der.

Nu er tiden endelig kommet og hendes helt nye single “Feuerwerk” kan høres på radiostationer og på streaming portaler. Det helt specielle er, at det kommende album er skrevet af kunstnerinde selv. Hun har delt sine meget personlige tanker med os.

Maria Voskania:Jeg var så begejstret og ivrig efter at se hvordan mine fans vil tage imod mine nye sange. Det er lidt som når man får et vigtigt studiejob og du er sikker på dig selv, men ved stadig ikke, hvordan du kommer derhen. Ligesom en dans på vulkaner, hvor man holder sit eget barn (griner)”.

Den første ilddåb har Maria med den nye single på sin sædvanlige måde gjort med bravur. Som gæst i det populære ARD show “Immer Wieder Sonntags” kunne publikum i Europa Park ved Rust, og schlagerfans på TV få en forsmag på det nye album. Sangen giver dig lyst til en varm sommer og meget mere.

Maria Voskania: ” Du bør glæde dig til et album, som jeg med mine nye single “Feuerwerk” har annonceret, det er fest for alle schlagerfans, det lover jeg dig! For mig er det stadig en ny verden, da jeg med hver titel på det nye album har været involveret i sangskrivningen. Du får så meget mere Maria og min egen musikalske håndskrift, hvilket gør mig stolt. Enhver der kender mig, ved præcis hvad det betyder: Hav danseskoene klar, det bliver varmt, venner (griner). Det er helt sikkert sjovt at være på scene med nye sange og stadig se fans på første række synger med ord for ord på mine gamle sange. Jeg har de alderbedste fans!”.

Især de mennesker der altid er der, uanset hvad der sker, det var det der inspirerede Maria til teksten til “Feuerwerk”. Derfor er sangen hun skrev med Tim Peters ( bl.a.” Nicht verdient” Michelle/Matthis Reim) , også fra hjertet.

Maria Voskania: “Jeg har mange mennekser i mit liv som jeg er evig taknemlige, fordi de giver mig så meget hver dag og gør det for mig og altid er i baggrunden. Præcis dem – og dermed mener jeg mine venner, familie og naturligvis mine fans – med denne sang vil jeg gerne give noget tilbage. Det er ikke selvfølgelig og jeg vil bare gerne sige tak for alt på denne måde. Folk, tror på dig, hver enkelt af jer er unik på jeres helt egen måde og giver mig et helt personlig fyrværkeri”. 

Maria taler med funklende øje om det nye album og synes næste lige så inspireret og lykkelig som et barn, der pakker gaver ud. Et er tydeligt efter denne hjertelige samtale og for Schlager.de: Det er også for os et meget specielt øjeblik når Maria album bliver frigivet. Indtil da – antænd dit eget fyrværkeri.

Kilde: Schlager.de

Helene Fischer: „See You Again“ får nedværdigende dom af Dieter Bohlen

Dieter Bohlen dømte Helene Fischers nye sang “See You Again” med hans velkendte nedladende ord. For ham er der en hovedårsag til, at sangen ikke er blevet den store succes. Pop titanen Dieter Bohlen er kendt for hans jury job ved “DSDS” og senest for hans nedladende ordsprog.

Og også for Helene Fischers nye sang “See You Again” har den 65-årige nu ord klar: Det lyder “lidt som det moldoviske Grand Prix-bidrag”, sagde Bohlen højt “tz” på “Radio Hamburg” om Helene sangen.

Dieter Bohlen’s mening om Helene Fischers nye sang

“See You Again” er alt andet end et stort hit siger Dieter. Videoen er ellers eksploderet på YouTube, og kun tre uger efter offentliggørelsen har den nået millionmærket. Men Dieter Bohlen har også en reel ekspertudtalelse efter sin rå moldoviske magi, der siger, at Helenes sang ikke gik gennem taget: “Den eneste grund er engelsk,” siger Bohlen.

Helene Fischer er populær blandt hendes fans for tysksproget musik. En engelsk sang, de kunne putte på som et bonusspor på et album. Men fansne ville bare elske hende for hendes tyske musik.

Kilde: Schlagerplanet.de

Schlagernacht i Weiss d. 21. Juni 2019.

Schlagernacht in Weiss for 5. gang. Det blev lykkens gang – så kunne vi få tid til at komme ned til denne festival og følge 30 fantastiske kunstnere fra Schlagerverdenen, sammen med 10.000 glade fans.

Scenen her ligger i udkanten af et boligkvarter i byen, som ejes af Stadelmann. Det er enormt flotte kulisser, som minder meget om et Florian Silbereisen show fra Daserste/MDR. En have bygget op med to store øltelte samt masser af borde og bænke. Desuden sidder man under træer i espalie af vindrue planter – meget idyllisk lavet.

Der er desuden opstillet telte oppe på en platform, for at have plads til VIP adgang for fansene. Er man til en tur i svømmepølen – ja så er den der også, sammen med en meget flot have. Jo, Det er et sted der skal opleves her så tæt på München.

Der bliver ifølge Stadelmann lavet mange Event hernede i løbet af året på netop dette sted. Der er selvfølgelig alle former for drikkevarer, samt et hav af varme retter samt pølser og grillet kød og kaffe/The med kage, til hele aftenen.

Et typisk Event er fra kl. 14.00 til 02.00. Kulisserne må man sige, er jo også helt i top.

Helene Fischer synger ved en fest: Florian Silbereisen sagde rørende ord

Foto: Kristian Schuller

Ved en privat fest på Mallorca var der schlager træf: Ikke alene optrådte Helene Fischer – hun blev annonceret af Florian Silbereisen, med rørende ord. Florian Silbereisen gik med mikrofonen i hånden op på scenen – han annoncerer den næste gæst. Det er ingen anden end Helene Fischer, som kommer på scenen med tordnende bifald og straks tager opmærksomhed med hendes stemme. Hvad der ligner en velkendt scene fra en af Silbereisens ARD-shows, skete i weekenden ved en eksklusiv privat fest på Mallorca.

Helene Fischer synger ved yachtfest

Det højere samfund samledes sidste weekend endnu en gang på Mallorca, mere præcist Port Adriano sydvest for Palma. Der holdte en farmaceutisk millionær Willi Beier en fest til ære for sin nye yacht. Udover Boris Becker og scootersanger H.P.Baxxter blev også, ifølge “RTL.de” Florian Silbereisen og hans tidligere Helene Fischer inviteret med på skibet.

Schlager dronningen siges at være kommet sammen med Thomas Seitel, rapporteret af “tz.de”. Særlig højdepunkt om aftenen: Helene Fischer sang ved festen.

Endnu mere rørende var, at Florian Silbereisen ikke gik glip af muligheden for at annoncere sin eks på scenen. Som med det sidste møde på tv, var der også smukke ord fra Silbereisen om Helene Fischer:

„Jeg er så glad for at kunne præsentere den kvinde, der – normalt – spiller på de største stadioner og arenaer i Europa.

Hun er langt den mest succesrige kunstner i Europa.

Og hun er en galning og en fantastisk ven.

Og jeg er glad for at byde hende velkommen her i Port Adriano nu. “

Florian Silbereisen – Smukke ord, som Florian Silbereisen fandt frem. Schlager-dronningens optræder:

 

Vis dette opslag på Instagram

 

Et opslag delt af offline (@offline7037) den

Kilde: Schlagerplanet.de

Fra sang til album: Sådan introducerer de nye kunstnere deres sange

The producer music or musician equipment concept.Selective focus of single microphone with sound music mixer at the recording studio room.Vintage tone design background.
The producer music or musician equipment concept.Selective focus of single microphone with sound music mixer at the recording studio room.Vintage tone design background.

Mange af os, tager det for givet bare at tænde for radioen, sætte en cd på eller bare starte musikken via en streaming tjeneste. Vi tænker egentlig ikke over hvad det kræver for kunstnerene.

For hvordan når kunstnere så langt med deres musik. Det er langt fra en god sang og til eget album. Ikke desto mindre er det vigtigt for nye kunstner at lave et navn i albumoversigterne. Fra deres egen optagestudio og vejen til et professionel pladeselskab er der mange måder at følge.

Selv om meget af dagens musikforbrug sker via streamingtjenester og downloads, er et album stadig for mange kunstnere, et symbol på musikalsk succes. Indtil en rigtig god sang eller ens egen spilleliste er et salgbart album, er der mange forhindringer at overvinde.

Fra spørgsmål af kvalitet og professionalisme over designproblemer til omkostningsfaktoren for en musikproduktion, skal aspirerende kunstnere træffe en lang række beslutninger. Vi kigger bag kulisserne.

Bedre at bruge en professionel

Den første beslutning, som musikere skal lave på deres ved eget album, er, om de vil lave produktionen fra deres eget hjemmestudio eller foretrækker at overdrage deres sange til en professionel. Hvis amatørmusikere ønsker at tage skridtet til professionalisme, er deres eget optagestudier normalt en af dem.

I mellemtiden er der stort udstyr til privat brug, hvilket gør optagelser i professionel kvalitet mulig. Teknikken er imidlertid ikke alt, hvad der er nødvendigt for produktion af et professionelt album. Det kræver også meget know-how, erfaring og pli til at lave en musikoptagelse til et prestigefyldt album.

Her har professionelle studier og pladeselskaber meget at byde på. Først og fremmest ekspertise, erfaring og kontakter, som berømte kunstnere bruger, og ikke undervurdere musikere i begyndelsen af deres karriere. Udstyret og lydkvaliteten hos et professionel optagestudio er normalt meget bedre end udstyret derhjemme.

Kendskabet til mixeren gør en stor forskel på slutresultatet. Års erfaring med at mixe og mestre albums betaler sig også for kunstnerne. En professionel lydmand kan give værdifulde tips om arrangementet af et stykke musik og har dermed stor indflydelse på det bedst mulige slutresultat. Derudover sparer man meget tid på arbejdet med professionelle, og erfaringen har vist, at dette er den største udskrivning.

Desuden giver professionelle labels ofte one-stop service. Evt. ved optagelse af et album til det bliver færdigt. For at musikken virkelig skal finde vej ud i butikkerne eller endda i albumoversigterne, er der brug for solid projektstyring.

Fordelene er tydelig her, fordi de har værdifulde kontakter, egne marketing specialister og den nødvendige produktionsviden til optimalt at markedsføre et album. Ofte behandles nye albums helt automatisk som et holistisk projekt ved hjælp af moderne ERP-systemer. For kunstnerne betyder det, at de ikke kun køber komplet kvalitet, men også et godt navn, når de giver deres album i hænderne på professionelle studier eller pladeselskaber.

Hvor meget koster en produktion i studiet??

Naturligvis er en optagelse i et studiet dyrt, især hvis der efter den færdige produktion af albumet også kræves yderligere tjenester inden for markedsføring.

Men hvor dyrt er det egentligt med en produktion i et studiet? Dette spørgsmål kan ikke besvares enkelt, fordi hvert studie har sin egen pris, og hver optagelse er lidt anderledes. For eksempel afhænger det af, om kun vokalen skal optages, eller om en eller flere instrumenter anvendes. Desuden er kompleksiteten af de enkelte stykker også vigtig, hvis der for eksempel skal anvendes omfattende lydeffekter.

Typiske timepriser er mellem 60 og 120 euro. Daglige faste priser er i gennemsnit mellem 600 og 1000 euro. Dette omfatter sædvanligvis brugen af lokalerne, teknologien og støtte fra specialiseret personale. Hvis individuelle tjenester overdrages, kan det være billigere.

Men ekstra omkostninger kan forekomme, hvis det for eksempel er en weekend eller ferie tillæg, eller hvis studiet er påkrævet uden for normale åbningstider. En dag og nat-pakke kan være dyrt, især hvis personalet på optagestudiet også skal være tilgængeligt. Det er en god idé at have et detaljeret planlægningsmøde, så omkostningerne kan beregnes så præcist som muligt.

Ofte kan billigere pakker forhandles, eller kunstnerne kan reducere omkostningerne ved at forberede eller efterbehandle individuelle dele.

Dette sparer omkostninger i en professionel produktion

Som allerede nævnt er tidsfaktoren i omkostningsberegningen i optagestudiet afgørende. Den tid, hvor lokalerne, udstyret og eventuelt også personale som lydteknikere anvendes, opkræves pr. tidsenhed. Dette kan være dyrt, hvis en optagelse overstiger den estimerede tidsramme.

Men tid og prisfælder kan undgås, hvis musikere følger nogle få grundlæggende regler. Her er fire praktiske tips, som internetportalen delamar.de har sammensat af egen erfaring:

1. Sangene skal være klar før besøget i optagestudiet

Det lyder indlysende, men ofte vil kunstnere i studiet give den ene eller den anden sang den sidste hånd, før det kan gå til optagelsen. Dette kan koste værdifuld tid og penge. Hvis man går til studiet med færdige sange, spares begge.

2. Hver lyd skal sidde

Så besøget i studiet ikke degenererer til en meget dyr båndprøve, bør alle kunstnere øve sig tilstrækkeligt i forvejen og være i stand til at gøre deres del uden fejl. Jo mere det tager en sang, jo længere tid tager det at bruge tjenesterne i optagestudiet.

3. Kvalitet som mængde

Mange kunstnere som optager et professionelt album for første gang, skyder gerne over målet. De ønsker at huske så mange egne sange som muligt. Men kvaliteten skal være der før mængden. Et lille udvalg af håndplukkede sange er normalt bedre end en spilleliste, der er fyldt med fyldstoffer. Her rådgiver fagfolkene i optagestudiet ofte. Derudover sparer en udvalgt afspilningsliste meget tid og penge.

4. I stedet for at lave redigeringer ved punch-in

Frem for alt kan mindre, urene steder som individuelle sætninger eller ligende løses meget hurtigt med punch-ins under optagelsen. Dette sparer værdifuld og dyr redigeringstid.

Kilde: Schlagerplanet.de