Hvordan Schlager-Playlisten og Streamingtjenester former fremtiden – del 1

Streaming-tjenester omlægger musikindustrien. I fremtiden vil digitale playlister på Spotify & Co bestemme artisternes succes, frem for singler og albums. Hvad der har været hip i pop og hip-hop i lang tid, er nu også på vej ind i schlagerbranchen. Vi tager et kig ind i den nye verden af musik …

Nogle helt hørbare sange af nye schlager artister har udløbsdatoen som en yoghurt. Selv om der ikke er skimmel på det, vandrer det ud i skraldespanden. Andre schlager nybegyndere, ofte kærligt og spektakulært ufaglært sangerinder og sangere, kom kun til nogle små by-festivaler for at optræde “live” og nogle har allerede ramt millionmærket på YouTube og hundredtusinder af streams i musiktjenesterne.

Nogle ganske hørbare sange af nye schlager artister tænker – “Hvordan kan det virke?” Og nu før alle “Schlagermanager” i de sociale medier kommer med anklager, spørger vi Schlagerfans: Er denne nye digitale musikverden virkelig god eller bare et dystopisk mareridt?

Streaming – redder eller ruinere det branchen?

Spotify med sine 207 millioner brugere, Apple Music, Amazon Prime og andre streamingtjenester, diskutere kunstnere, managers og fans, om disse nye platforme vil rede eller i sidste ende ødelægge musikindustrien.

Fordi musiktjenesten Spotify, der blev grundlagt i Sverige i 2006, kun betalte kunstnerne en brøkdel af royalties, blev platformen hurtigt favoritfjenden fra mange schlagerkunstnere. Men i to år har musikindustrien tjent mere med digital streaming end at sælge cd’er og vinylplader. Tendensen stiger!

Andrea Berg med “Mosaik”, Beatrice Egli med “Natürlich”, Ben Zucker med “Wer sagt das?”, Roland Kaiser med “Alles oder Dich” og for et par dage siden Eloy de Jong med “Kopf aus, Herz an … und tanz “er vellykkede album fra dette år.

Men den konservative schlagermusikindustri arbejder stadig på et gammelt mønster: Før udgivelsen af albummet, udgives en enkelt single (nu kun digitalt, ikke mere cd), muligvis en single mere, som derefter vil blive yderst fremmet på radioen, online og i tv-programmer. Så er der et remix (populære er: Stereoact eller Harris & Ford) og derefter albummet og endelig et par måneder senere en tour.

Unge mennesker lytter til singler

Dette er den bedste schlager-nostalgi og har ændret sig i pop i lang tid. Yngre mennesker lytter nu til singler. Denne ændrede lytteadfærd betyder, at flere og flere sange frigives, når de er færdige, ikke når albummet kommer ud. Playlisterne i streaming-tjenesterne har endelig erstattet cd’en, som også kun har en halveringstid på få år i schlagerbranchen.

Så vi får ikke længere Schlagerfans til at fejre afbrydelsen af Carmen Nebel-showet, men helt sikkert i fremtiden Florian Silbereisen som i stedet for medieeffektive priser som “Golden records” erstattes af prisen “Golden Playlist Awards”.

Men denne smukke nye playlist-verden af Schlagers fremtid, har også ulemper for os fans. Schlager kvantitet i stedet for kvalitet vil blomstre! Selv nu er de mange nye udgivelser, ikke kun fra Pop-Schlager højborgen NRW, har nogenlunde den samme lyd. Lige fra lyden, sammensætningsstrukturen og desværre også indholdet. Alt bliver mere udskifteligt, som Gucci-korset, der hænger om halsen af Pop-Schlager sangere …

Producenter tilpasser deres sange

I fremtiden vil schlager producenterne betale for endnu mere opmærksomhed på deres sange, der ligner dem, der allerede er i de succesrige playlister. Fordi redaktørerne af musiktjenesterne som Spotify, er opmærksomme på, at deres spillelister også er “hørbare”. Dette betyder for Schlager-fremtiden: Afspilningslisterne som “Pop-Schlager”, “Party-Schlager” eller “Schlager-Hits” vil mutere til Schlagermusik. Fordi den der lyder anderledes, har ingen chance for at komme ind i den populære playliste.

Og hvad der har betydning, kender kunstneren, i hvert fald siden indførelsen af den såkaldte “formatradio” hos de offentlige sendere.

Kilde: Shlagerplanet.de

Del 2 følger …

Det skal du læse