fredag, september 30, 2022

Det er derfor showet er så vellykket i Tyskland

Foto: ZDF/Sascha Baumann

I lørdags (9. april) blev den fjerde udgave af “Die Giovanni Zarrella Show” sendt på ZDF. Endnu en gang fik showet gode anmeldelser og gode vurderinger. Sidstnævnte var meget bedre end programmerne “The Masked Singer” (Pro 7) og “Deutschland sucht den Superstar” (RTL), som blev sendt på samme tid. Det er der gode grunde til. Det er generelt meget mere end konkurrence om Feste-showernes opfattede monopol.

Da Giovanni Zarrella i september 2021 efterfulgte Carmen Nebel, var italieneren mere i fokus end nogensinde. For ham gik en stor drøm i opfyldelse, men der var samtidig et stort pres på hans skuldre. Inden udsendelsen håbede man, at der ville være mere variation i showverdenen og selvfølgelig, at Giovanni ville blive belønnet for hele sit hjerte og sin sjæl. Og det er præcis, hvad der skete.

I mellemtiden er en række topstjerner fra Schlager dukket op der. I det aktuelle nummer fejrede selv storheder som Roland Kaiser, Andrea Berg og Andreas Gabalier tv-premieren med deres nye hits. Det var ellers næsten udelukkende i Feste-showene på Jürgens TV. Derudover er en ting, der meget ofte bliver kritiseret ved showene med Florian Silbereisen, gjort bedre: Det føles altid som de samme gæster.

Giovanni Zarrella Show giver også en platform til musikere som Max Giesinger, Revolverheld og Wincent Weiss. Især inden for pop har der aldrig været så stor mulighed for præsentation. Ved at invitere disse stjerner klarer ZDF også et kup: De henvender sig til en meget større og yngre målgruppe. ZDF har hidtil i den grad manglet sådan noget.

Kerstin Ott, Andrea Berg, Maite Kelly – Foto: ZDF/Sascha Baumann

DET gør Giovanni Zarrella Showet så specielt

Opskriften på succes for Giovanni Zarrella Show forklares hurtigt: Giovanni bringer Italiens varme og gæstfrihed med. Showet er autentisk og velkendt på grund af ham. Igen og igen løsner han op for sine oplæg med personlige anekdoter.

Giovanni bliver ved med at høre fra folk omkring sig, som aldrig har set Feste-shows, at de kiggede på “Die Giovanni Zarrella Show” og nu tuner ind hver gang. Mine forældre er et meget personligt eksempel. De lytter gerne til schlager ved familiefester, ligesom størstedelen af ​​den tyske befolkning. Men at se sådan et program i timevis var aldrig en mulighed for hende. De ser Giovannis show hver gang og roser altid entertainerens arbejde og showkonceptet.

Michael Bublé – Foto: ZDF/Sascha Baumann

DET ville være prikken over i’et

Før i tiden havde fjernsynet stadig en magi, folk kunne flygte fra hverdagen gennem tv’et og opleve tryghed Udsendelser som “Wetten, dass..?” i den tid, hvor der ikke var nogen streamingtjenester. Men det er netop denne magi, “Die Giovanni Zarrella Show” er i stand til at vække igen.

Negative kommentarer er almindelige på de sociale medier, men det ser ud til at være en generel tendens der. De tekniske anmeldelser er næsten udelukkende positive. Derudover ser kritik ud til at blive taget alvorligt. Mens Giovanni ofte sang med stjernerne i de første udgaver, er dette efter et par kritiske kommentarer meget mindre nu, især i april-udgaven.

Man skal dog passe på med at gå for meget i retning af Feste-showene med line-up og satse på “den sikre bank”. Der er nogle kunstnere, der gentagne gange fejrer stor succes på radiohitlisterne, herunder Saskia Leppin, Daniel Sommer, Anni Perka og Julian David, men som konsekvent bliver ignoreret der.

En Andy Borg eller Ross Antony giver allerede nogle en platform i deres shows. Hvis disse “mindre” kunstnere også fik en chance her, tror jeg, at alle virkelig ville være tilfredse. Og fortsæt gerne med at invitere stjerner fra andre genrer – variationen giver en forfriskning.

Kilde: Schlager.de

RELATEREDE ARTIKLER