Hvad kan vi virkelig huske fra dette årti? Det vigtigste: Schlageren er ude af mørket, hvor det var blevet latterliggjort i et hjørne i en baggård – og er nu tilbage på hovedvejen. Så moderne, så ungt, så festligt og digitalt som for årti siden.
Om nogle uger når dette årti til ende. En god grund til at kigge tilbage som SchlagerPlanet har gjort og lavt et schlager check. De analyserer, hvad fans virkelig har fået af schlager i dette årti. Hvad er der tilbage at huske på?
Det vigtigste på forhånd er at schlageren er så mangfoldig og så moderne som den ikke har været i lang tid. Dette årti har været en ægte schlager revolution med nye beats, lyd, bas tromme effekt fra andre musikgenre som popmusik, og har gjort schlageren top moderne og populært. Det var et årti der gav en forvandling af imaget for den tyske schlager. Og popschlager havde endeligt et gennembrud.
“Atemlos” er dette årtis største hit
“Atemlos” – ingen anden sang som denne fra Helene Fischer beskriver schlagerånden bedre i dette årti. Det er hittet over hittet i dette årti! Vi har selv haft tid til at nyde livet, men der er få mennesker skal arbejde mere og mere. Vi er tilgængelige altid og overalt – simpelthen andeløst (Atemlos). Den universelle kraft i dette hit af unge og gamle fra 2014 indvarsler den endelig schlager revolution!
Andreas Gabalier blev redder af Folkemusik
Og med schlager oplever også folkemusikken en revolution. Volks Rock´n Roller Andreas Gabalier blev i 2011 fejret som “Redder af folkemusik”. Hans “I sing a Liad für di” hører til soundtrack for dette årti. Grazer i lederhosen efterfølges af kunstner som “boybandet” voXXclub, Dorfrocker som party band, Santiano bringer os frisk mordisk lyd, Melissa Naschenweng schlager i traditionelt musik event. Pludselig er lederhosen og Dirndl igen in og stilet. Et moderne ”Must have”..
Streaming er schlager fremtiden
90erne tilhøre internettet, nullerne en lille enhed der hedder smartphone, der gør nærmest enhver information tilgængelig for alle, straks og over hele verden: Billeder, tal og ord; Musik, film og TV. Og det sidste årti? det tilhører det digitale omvæltning i musikken. Cd’en som det populære medie har haft sine dage. “Streaming” er fremtiden for schlager og volksmusik.
Deres musik for små penge, har altid være tilgængelig. Playlister vil i fremtiden bestemme en kunstners succes og fiasko. Det er godt for os forbrugere, for komponister, tekster og forfattere en økonomisk krise.
Trend: Schlager med et budskab
Den uforglemmelige Udo Jürgens (død 2014) gjorde ham berømt. Schlager med et budskab, men med en besked. Sangere og sangerinder, dem som står for noget former dette årtis schlager. I 1999 havde Patrick Lindner i et interview offentliggjort hans homosexualitet. Det var den gang endnu en “skandale” og havde næsten kostet ham hans schlager karriere. I dag synger Kerstin Ott “Regenbogenfarben” som schlager hymne for homosexualitet.
På grund af lykketræf! Den uddannede malerinde fra Heide i Holstein udgav et stereo remix af “Die immer lacht” og fik dermed gennembrud i branchen. “Kvinde på guitaren” forholdet til hendes kæreste Karolina Köppen er kendt. I 2017 blev de gift.
Kerstin Ott og også Ben Zucker står som nytilkommende i dette årti for en ærlighed, troværdighed fra prominente. Fordi folket længes efter det. Mange politiker fra Berlin glemmer det, undtagent løftet, intet var hændt. Troværdigheden er tilbage i schlager – og det er godt…
Kilde: Schlagerplanet.de