tirsdag, september 27, 2022

Maite Kelly, Andreas Gabalier, Kerstin Ott & Co: Hvor troværdige er vores Schlager-Stjerner?

©Marc Hiedl | fb.com/marc.hiedl

Nyt: Troværdighedsindekset

Dén, der lander et rigtigt hit i Schlager, kan være glad. Nye undersøgelser viser nu, at troværdigheden bliver vigtigere og vigtigere, ikke kun for mærker, men også for show-business kunstnere. SchlagerPlanet præsenterer en ny serie; Tysklands første “Troværdighedsindeks” for schlagerstjerner, hvor de fortæller, hvor troværdige kunstnerne virkelig er. Vi her på Tyskschlager følger med i denne artikelserie, som indtil videre tæller 3 artikler, hvoraf dette er den første.

Selvom det ikke gælder alle: Maite Kelly, Andreas Gabalier og Kerstin Ott er, hvad de siger. Hvorfor tror vi på nogle schlager stjerner og alt de siger og poster på de sociale medier, og ikke andre? Og hvorfor udløser en pludselig koncertaflysning / udsættelse som Vanessa Mai, en shitstorm ved nogle kunstnere og ikke ved andre? Dette har noget at gøre med stjernernes troværdighed.

Kompetence, retfærdighed, ægthed, holde sine løfter og ikke fortælle nogen vilde historier om andre – det er dét, der udgør en kunstners troværdighedsfaktor. Hans “troværdighed”! Og det er ikke kun med politikere og skuespillere, det er vigtigt, men især med Schlagerkunstnere. En industri, hvor nogle mennesker hævder: “Ingen steder er der så meget løgn som i retten og på en Schlagerscene …”

En ny trend har nu nået Schlager-industrien:

Flere og flere kunstnere optager i øjeblikket sange og hele albums, der er selvbiografiske. Som fortælle noget om deres liv. Og vi fans må være i stand til virkelig at tro på stjernerne. På et tidspunkt, hvor alle gør alt i deres liv til rådighed online rundt om i verden, bliver vores schlagersangers troværdighed i stigende grad vigtigere i fremtiden. Først da vil stjernerne få en stærk og stor fanbase, der vil tage til koncerterne, streame eller købe album og deltage aktivt i deres digitale liv.

En af Tysklands førende online portaler “SchlagerPlanet” introducerer derfor det første “Troværdighedsindeks” for schlagerstjernerne. De siger, hvor højt kunstnerens nuværende troværdighedsfaktor er. Og forresten; det har intet at gøre med deres hits og den respektive placering i hitlisterne.

Kunstnere med et meget højt Troværdighedsindeks

Kerstin Ott – hun kunne også gå ind i politik

Den nordtyske sanger har ingen hemmeligheder i sit liv. Så åben og ærlig som ingen anden kunstner, snakker hun om, hvad der virkelig bevæger hende. Og vi tror på det. Kerstin Ott gør sin egen ting, der er ingen forkert stil og ingen arrogance. Fansene takker hende og ønsker denne åbne slags og ærlighed hos mange politikere i Bundestag.

Andreas Gabalier – har altid en mening

Den østrigske Gabalier er forpligtet til værdier som hjemmet, tradition og familie. Han kan ikke og ønsker ikke at glæde alle mennesker. Det bringer ham altid kritik, som han også accepterer. Hans sange beskriver situationer fra hans liv. Han har gennemgået private dramatiske ting, som han behandler i sine sange. Han fylder hele fodboldstadions.

Maite Kelly – vellykket selv uden en modelfigur

En powerfrue uden powerfitness. Det viser, at man kan lykkes i Tyskland som schlagersanger, uden at have en figur, som Heidi Klum. Hun elsker at synge en koncert for sine fans i Wetzlar, lige såvel som i de store lørdag aften tv-shows, af hendes ven Florian Silbereisen.

Andre stjerner med stor troværdighed

Roland Kaiser, schlagerens gentleman, tager ikke bladet fra munden ved politiske spørgsmål, men er socialt involveret. Efter sin lungetransplantation er han blevet roligere. Det virker som om, han nyder hver dag og hver optræden meget mere end før. Roland Kaiser er en familiemand og én, der tænker meget over de aktuelle anliggender i Tyskland og taler åbent om det.

Matthias Reim har selv oplevet, hvordan det er at leve på eksistensminimum og derefter starte igen. En stand-up sanger og kammerat-type, som man gerne vil drikke en øl med på en pub.

Wolfgang Petry har troværdigheden i sit blod. Han har altid givet alt til fansne, talt og sunget deres sprog og lader sig ikke fordreje. Fans takker ham i dag. Og forestil dig, hvis en kunstner i dag, i denne politisk forkerte tid, kaldte sin sang “Weiber” (Kvinder). Det ville være et skrig i medieverdenen. For Wolf Petry er alt dette “Scheissegal” (også en af hans titler).

De har brug for scenen, som man har brug for luft

Jürgen Drews: Schlager-kameleonen har ændret sig fra schlagersanger til festkongen på Mallorca og tilbage igen. Han passer ikke i en Schlager-skuffe og ønsker endda at optræde med en livstruende tarmsygdom. Denne sanger har brug for scenen, som man har brug for luft. Forhåbentlig i mange flere år.

Nik P. er en af de få stjerner, der vil være på scenen med Liveband. Han er musikalsk hele vejen igennem – med alle de private op- og nedture, som han taler åbent om.

Jörg Bausch og Olaf Henning: De repræsenterer Ruhr-området som ingen andre sangere. De er ægte “schlager-skabere” (selvom de ikke kan lide at høre det selv). Lykke til jer and keep it up!

Die Dorfrocker – Landsbyrockerne, som er tre brødre fra Unterfranken, lever af deres klare engagement i landdistrikterne. Højdepunktet for enhver forestilling på de store teltfestivaler syd for Weißwurst-Ækvator, er deres hymne: “Ich bin ein Dorfkind”. Mens mange unge flyver fra landskabet til den tilplasterede by, synger de om landsbyens liv med rigtig lyst, fodboldhelte, frivillige brandvæsener og fester.

Kilde: Schlagerplanet.de

Læs del 2 – Klik her….

RELATEREDE ARTIKLER