Trænger Oktoberfesten til at blive moderniseret? Især sexistisk musik er et problem ifølge undersøgelsen

  • To tredjedele af dette års Oktoberfest-gæster (74%) i Tyskland mener, at nogle af skikkene forstærker traditionelle kønsroller.
  • Mere end halvdelen (53%) af kvinder i alderen 18-34 år føler, at kulturen på Oktoberfesten er sexistisk og mangler ligestilling.
  • Næsten hver anden kvinde (48 %) mellem 18 og 34 år føler sig utilpas, når der spilles musik med sexistiske eller nedværdigende tekster.

Oktoberfesten (15. september til 3. oktober) er i fuld gang, men nogle af traditionerne har længe været kontroversielle. En nylig undersøgelse foretaget af den populære dating-app Bumble* afslører, hvad tyskerne egentlig mener om oktoberfesten og dens skikke.

Hvad tyskerne elsker ved oktoberfest

Bumble-undersøgelsen bekræfter relevansen af den berømte ølfestival: mere end halvdelen af tyskerne (55%) siger, at Oktoberfest er en vigtig del af tysk kultur – som forventet er denne andel endnu højere i Bayern (63%). Bumbles tal viser, at ud over øllet er de mest populære oktoberfest-traditioner den regionale mad, de traditionelle dragter, Dirndl og Lederhosen, og den rituelle åbning med “O’zapft is!”-råbet.

DirndlTrænger oktoberfesten til en opdatering?

I et stykke tid er nogle traditioner blevet kritiseret for at være gammeldags eller endda sexistiske. Et overvældende flertal (74%) af dette års oktoberfestgæster er enige i, at nogle af traditionerne forstærker forældede kønsroller, såsom at kvinder indikerer deres parforholdsstatus gennem deres forklædesløjfe, mens der ikke er nogen tilsvarende dresscode for mænd. Mere end halvdelen (53 %) af Gen Z- og Millennial-kvinderne i alderen 18-34 år ville gå endnu længere og beskrive kulturen på Oktoberfest som sexistisk og ikke ligeværdig.

Kvinder føler sig utilpas på grund af sexistisk musik

Spørgsmålet om, hvordan Tyskland skal håndtere de sexistiske sangtekster, som er almindelige på Oktoberfesten, har været meget omdiskuteret. Mens mange bare synes, at musikken er sjov, har yngre generationer mellem 18 og 34 et mere nuanceret syn. Faktisk føler næsten hver anden kvinde (48%) fra Gen Z og Millennials sig utilpas, når der spilles musik med sexistiske eller nedværdigende tekster, og de ville foretrække at høre mindre af det på Oktoberfesten (49%). Hvad det sidste angår, er den samme andel af mænd i denne aldersgruppe enige med dem.

Blümchen og Bumble udgiver hymne for kvinder

For at råde bod på situationen udgiver den kvindeorienterede dating-app Bumble sammen med Jasmin Wagner aka Blümchen en hymne til kvinder. “La-La-Lass Mich – Blümchen feat. Bumble” hylder kvinder, der har det sjovt og ved, hvad de vil have. Det dynamiske beat inviterer dig ud på dansegulvet og guider dig gennem de mange facetter af en lang festnat gennem Blümchens øjne. Sangen er en positiv antitese til traditionel festmusik, som er sjov, har ørehængerpotentiale og får alle til at synge og danse med uden at nedgøre nogen.

“Musikbranchen er stadig domineret af mænd, og derfor er der mange sange fra et mandligt perspektiv. Vi synger alle sammen med på disse sange til Oktoberfesten, men hvis man virkelig lytter til teksterne, er de ikke i tråd med den måde, vi ønsker at behandle hinanden på i dag. Denne musik får endda kvinder – og mænd – til at føle sig utilpas.

“Sammen med Bumble vil jeg gerne vise, at man godt kan lave en iørefaldende sang, som kan være positiv og styrkende. Vores sang hylder kvinder, der har det sjovt, ved hvad de vil have og selv bestemmer, hvad der fungerer. Vi havde meget sjov med at lave denne sang fra et kvindeligt perspektiv og lege med hentydninger og budskaber,” siger Jasmin Wagner aka Blümchen.

“Ligestilling i romantiske forhold er centralt for det overvældende flertal af tyskere. Men hvordan vi taler om hinanden, påvirker, hvordan vi behandler hinanden, fordi sproget skaber en virkelighed. Sexistisk og nedsættende sprog mod kvinder bør altid være et ekko – selv i musik og især ved kulturelle begivenheder, der er beregnet til at blive nydt af alle. Bumble har altid handlet om at give kvinder mulighed for at tage tingene i egne hænder, og vores samarbejde med Jasmin er et godt eksempel på, hvordan vi kan skabe positive forandringer, når vi står sammen som kvinder,” siger Leonie Meyer, Bumbles talsperson for Tyskland.

Kilde: Bumble, übermittelt durch news aktuell

Det skal du læse