søndag, juni 26, 2022
ForsideArtisterKampen for Schlagermusik

Kampen for Schlagermusik

Chefredaktør Gwyn Nissen fra Nordschleswigerer.dk er af den opfattelse, at Danmarks Radio skal opfylde Pia Kjærsgaards ønske om ikke at ignorere (Schlagermusik) populærmusik. De offentlige tv-selskaber og andre mediehuse skal komme ned fra deres høje hest for at være på lige fod med læsere, lyttere og seere.

Der er tilfælde hvor man er enig med Dansk Folkeparti. Tidligere partileder Pia Kjærsgaard sagde i en nylig kommentar, at dansk popmusik tilsyneladende ikke var fint nok til at blive præsenteret på et af de mange DR-tv-netværk. Der er noget i kritikken.

Gwyn Nissen er ikke selv den store fan af Schlagermusik – hverken Kandis eller Helene Fischer – men som han siger, “Schlager-Genren har mange tilhængere“. I Tyskland kan de største schlagerstjerner fylde stadioner, og i Danmark er de fleste haller udsolgt, når Hansi Hinterseer og Co. er på turné – eller når det populære danske band Kandis optræder.

Schlagermusikken er god for mange, men medieeliten har undgået den i årevis. Dette gælder ikke kun for DR, men også for de kulturelle redaktioner af de trykte og elektroniske medier eller for eksempel journalister i dagblade. Hansi og Helene gør ofte sjov af sig selv, selv om succesen fra de mange schlagerstjerner taler for sig selv.

Ikke desto mindre foretrækker man at skrive om symfoniorkesteret eller operaen i stedet for at gå til en schlager koncert. Og når journalister endelig finder deres vej til den lokale sportshal til en schlager begivenhed, finder man det svært, ikke at gøre nar af schlager stjernerne og publikum med en ironisk afstand. Men hvorfor, når så mange mennesker naturligvis er glade for musikken?

Danmarks Radio rører ikke engang Schlagermusikken med en ildtang, men overlader den til den lille private sender DK4. Og andre medier er for fine. Pia Kjærsgaard og schlagerstjernerne har ret, at de i dag – fejlagtigt – ikke tages alvorligt. Lad os endelig vise, at Schlager-fansen ikke er forkert på den, men at man er nødt til at komme ned af den høje hest i medierne for at være på niveau med vores læsere, lyttere og publikum.

Kilde: nordschleswiger.dk

RELATEREDE ARTIKLER