torsdag, oktober 6, 2022

Jagten er i fuld gang: Helene Fischer og pressens onde metoder

Foto: ZDF/Sandra Ludewig/Universal Music

Helene roser og linker til en artikel omkring jagten på hende, hendes baby og Thomas. Helene skriver: Skål for ÜbermedienJeg har været kæmpe fan i lang tid, og det er på tide, at jeg deler det her. ÜBERMEDIEN fremhæver her i denne rapport, hvordan Boulevardpressen fungerer og er kritisk adskilt med medie journalistik. Værd at læse. Og igen kan jeg kun sige TAK til Boris Rosenkranz og Mats Schönauer – jeg fejrer jer!!! – Tyskschlager har fået lov til at bringe artiklen i sin helhed.

Hos Funke-mediegruppen er de sikkert særlig stolte af “Die Aktuell” i denne uge. På deres forside står der denne gang om Helene Fischer: “Skæbnens skjulte slag! – I tårer sagde hun farvel med lyseblå balloner …”

En – selv efter deres standarder – ekstremt perfid forside. Først og fremmest antydes det (skæbneslag, farvel i tårer), at der er sket noget slemt omkring Helene, at hun måske har mistet en elsket. Og hvorfor omtalen af ​​de “lyseblå balloner”? Nu, Helene Fischer er gravid. Og vægten på de lyseblå balloner er tilsyneladende et forsøg fra redaktionen på at relatere skæbneslaget til det ufødte barn. Hvorfor skulle de ellers fremhæves i overskriften? Med andre ord: Mange, der ser en af ​​de 500.000 trykte forsider i denne uge, burde få det indtryk, at Helene Fischer har mistet sit barn.

Inde i avisen finder de, der køber og læser avisen (som det så ofte er tilfældet), at der ligger noget helt andet bag: “Beskeden” om, at Helene Fischer har udgivet en sang kaldet “Luftballon” og i den synger: “Og jeg giver slip, sender en ballon til dig / ser du nogle gange på mig deroppe?” I en musikvideo om dette står hun midt under lyseblå balloner. Det er alt. “Die Aktuelle” behøver ikke mere. Med sådanne “rapporter” er Funke mediekoncern “på vej til at blive den bedste nationale medievirksomhed i Tyskland”.

(artiklen fortsætter under billedet)

Foto: ZDF/Sandra Ludewig/Universal Music

Tricket er ikke kun med ord, men også med billeder: På forsidebilledet, hvor Helene tørrer tårer væk fra øjnene, græder hun ikke af sorg over et “skjult slag af skæbnen”, men af ​​glæde over de venlige hilsner fra fans, der blev vist hende kort forinden – scenen kommer fra et promo-interview, som Fischer for nylig gav til udgivelsen af ​​hendes nye album.

I samme interview blev hun også spurgt om travlheden og spurgt: Hvordan hun håndterer det, hvad der præcist plager hende ved det, og om sådan noget ikke bare er en del af hendes job.

(artiklen fortsætter under billedet)

 

Vis dette opslag på Instagram

 

Et opslag delt af Helene Fischer (@helenefischer)

Mere end 1000 Helene-historier om året

Før vi kommer ind på hendes svar, lad os kort fortælle, hvor mange sådanne historier der udgives på regelmæssig basis. Næsten fem store forsidehistorier om ugen alene i ugeaviserne – som tilsammen sælger næsten fem millioner aviser om ugen.

Derudover er der mere end tre gange så mange månedlige eller halvmånedlige titler samt alle de artikler, der er lidt mindre eller ikke vises på forsiden. Det betyder: Der er mere end 1000 historier om året, der udgives i titusinder af numre. Kun om Helene Fischer. Hvordan håndterer hun det?

Det er “ikke et nemt emne” for hende, siger hun, da hun bliver spurgt om det i interviewet: ”Det er lidt absurd for mig at se det hver gang, fordi jeg virkelig ikke vil have noget af det. Jeg ønsker ikke at det finde sted der.” – ”Men indeholder det ikke lidt?” spørger intervieweren.

“Ja, jeg får altid at vide: “Vær glad for, at du er der!” Men hvem vil have det? Jeg elsker mit job så højt, jeg kan godt lide at gå på scenen, og jeg kan rigtig godt lide at åbne mig som kunstner, men for at være ærlig, så har det ikke længere noget med rigtig journalistik at gøre. Der er simpelthen fiktive historier, hvor pointen virkelig er at skulle forsvare dig selv igen og igen og [du bliver ved med at tænke for dig selv]: “Jeg vil gerne rette op på alt,” men man kan ikke følge med.

Ny virusvariant! – Helene Fischer – Drama om hendes forældre! – Forfærdelige scener finder sted ved søen – Hendes advokater griber ind over for mange af historierne, ofte med succes: Adskillige artikler skal efterfølgende mørklægges i e-aviserne, og i sjældne tilfælde kræves en modbegæring. Men den overvældende del, når den først er i verden, er svær at fange, fordi

a) sortfarvningen og rettelserne opfattes meget mindre end den oprindelige beskrivelse og

b) redaktørerne i sådanne aviser og de juridiske medarbejdere indenfor sådanne forlag er naturligvis ekstremt dygtige til at formulere overskrifter og artikler på en sådan måde, at at de er svære at angribe juridisk og stadig giver det ønskede indtryk. (Se: “lyseblå balloner” eller “drama om hendes forældre!” Forfærdelige scener finder sted ved søen “- hvad handlede det om? Om myg.)

Selvom hun kan, siger Helene Fischer, på den ene side “stadig griner af det”, har “bare det, der er blevet rapporteret de sidste par uger”, “irriteret hende enormt”.

“En invasion af mit privatliv”

Fischer havde trukket sig tilbage fra offentligheden for at arbejde på sit album. Redaktionen havde ingen offentlige optrædener, interviews eller opslag på sociale medier af sangeren, jo flere historier skulle de suge ud af fingrene. Mest handlede det om hendes privatliv, især forholdet til hendes partner Thomas Seitel: “Overlever din kærlighed ikke lockdownen?”, “Er Thomas stadig den rigtige?”, “Hvor virkelig er hans kærlighed?”, “Er alt forbi nu?” Osv.

Det er det, der især irriterer hende ved det, siger Fischer: At det er “sådan en krænkelse af mit privatliv”: Jeg ville egentlig bare fokusere på mit album, og jeg vil ikke se det hver dag – Jeg forstår så godt folk, der simpelthen er irriterede over denne konstante Helene Fischer-hype, som jeg faktisk ikke selv har lyst til. Jeg vil bare være musiker, det er det vigtigste for mig.

Hendes privatliv er dog ikke kun invaderet med spekulationer og overdrevne overskrifter, som forfatterne kommer med på deres skriveborde – de går også ud på jagt. På “søg efter spor”. Tilsyneladende hænger der mørke skyer over lykke [af Helene Fischer og Thomas Seitel]. Dette indikeres af opdagelser, som de nuværende gjorde i jagten efter spor!

Faktisk blev “et revet billede af Thomas fundet i græsset” “meget tæt på huset” af Helene. Der gættes nu på, at ”Schlagerdronningen selv kunne have revet billedet af sin elsker i stykker og smidt det væk. Men det ville betyde, at der var et stort brag mellem Helene og Thomas!”

Mister hun alt nu? – Helene Fischer – Big Bang! – Det iturevne billede og den anden kvindes mysterium [plus et stort foto af Helene Fischer og et foto af en kvinde, der trækker en skraldespand bag sig; hendes ansigt er blevet skjult] Redaktionen giver også en “grund til det mulige kærlighedsdrama”:

Et mærkeligt møde, som skete foran Helenes hus: En blond kvinde på vej tilbage fra gaden til ejendommen, trækker en skraldespand bag sig! Hvem, hvis ikke Helene Fischer, skulle det være!? Så kom overraskelsen: Det var en anderledes kvinde! Helene som skåret fra ansigtet, til forveksling ens! Og så burde hun da falde præcis ind i Thomas stil.

”Er Helenes kærlighedslykke for længst i stykker?” spørger avisen. “Mister hun virkelig alt nu?” Så “Die Aktuelle” strejfer rundt om sangerens hus, observerer ejendommen og konstruerer et nyt drama ud af hvert pip.

Gennemrodede skraldespande

Andre redaktioner offentliggør også paparazzi-billeder igen og igen eller “søger efter spor” på sangerens ejendom. Florian Silbereisen fortalte for nogle år siden, da han stadig var i et forhold med Helene Fischer, at det også sker, at journalister “iscenesætter situationer, der så bliver fotograferet fra et gemmested”. Han har også oplevet, “at de lader folk optræde i politiuniformer for at få særligt interessante billeder”. Selv hans skraldespand er blevet gennemsøgt af sladderjournalister. Man lærer at leve med det, men det er selvfølgelig en belastning “når man jogger og pludselig springer nogen ud af hækken”.

Arbejder du især for de farverige aviser, og du selvfølgelig er med til at sælge magasinerne og aviserne, så er det en del af det, men det er ikke hyggeligt. Det er bestemt ikke særlig sjovt, der er bedre ting.

Og selvom der kun er nogle få medier uden for schlagerpresseverdenen, der offentliggør sådanne grænseoverskridende “forskning” og fotos, er Helene Fischer-hypen ikke længere begrænset til sådanne magasiner.

“BILD” spiller for eksempel en stadig vigtigere rolle i at gøre forretninger med Helene, især siden forlovelsen af ​​berømthedens personlige liv-reporter Tanja May. Da hun i oktober skiftede fra “Bunte” til Springer, havde hun et scoop med, som “Bild” fejrede så stort som muligt. Som en push-besked til alle “Bild” app-brugere: “Stil ind fra kl. 19 – BILD-sensationen på fjernsynet”. På Bild.de med stor nedtælling på hjemmesiden. På de sociale mediekanaler med et dramatisk trommeslag. Og til sidst klokken 19:00 “BREAKING NEWS” på “Bild” tv-kanalen: “TYSKLANDS SMUKKESTE BABYNYT – HELENE FISCHER ER GRAVID”.

(artiklen fortsætter under billedet)

Næsten hver dag i “BILD”

“Bild” affyrede mere end et dusin artikler af i løbet af de næste par dage. Og hypen slap ikke op: Den dag i dag optræder Helene Fischer næsten hver dag i “Bild”-mediet. Selv ballon-tingen var en stor overskrift for dem: “Den triste hemmelighed bag hendes ‘ballonhit'”. Løsningen – nemlig spekulationerne om, at Fischer kunne have dedikeret sangen til en afdød designer – er kun tilgængelig mod betaling.

Helene Fischer selv rapporterede på Instagram dagen efter “Bild” offentliggjorde graviditeten: Hun var “vred og ked af det”, at medierne igen og igen formåede at “spekulere, rapportere, dømme, opfinde fiktive historier og sprede usandheder” om hendes privatliv. Hun ville egentlig vente lidt længere på, at nyheden nåede offentligheden, men tilsyneladende blev den delt med medierne af folk tæt på hende. Ikke desto mindre var hun “stolt over, at vi var i stand til at holde det hemmeligt i meget længere tid, end medierne rapporterede”. Nu begynder “jagten på os nok”.

I dag godt fire uger senere er det stadig i fuld gang. Aviserne leger ”gætterier på faderskab”, proklamerer ”bryllupshvirvler”, ”bryllupsdrama” og ”skandale før drømmebrylluppet”, spekulerer i barnets køn og mulige sygdomme, om ”hemmelige gemmesteder” og ”mystiske beskeder”, uge for ugen “babydrama”, “babyskandale”, “baby i fare”, det fulde program.

Der er også nye billeder: Helene og Thomas på tur i Köln, tilsyneladende taget hemmeligt på afstand. I denne uge viser fem forskellige magasiner billederne på forsiden, eventuelt mærket som “triste scener” eller “sensationelle kærlighedsbilleder”.

Der blev rapporteret meget i aviserne om Instagram-opslaget, som Fischer offentliggjorde efter at babynyheden blev kendt – men kun om den del, hvor hun skriver, at nyheden blev røbet fra hendes miljø: “Bittert snydt!”, “Gemén babyforræderi!”, “Mørke skygger over hendes graviditet!”.

Fischers kritik holdes hemmelig

At Helene Fischer også kritiserer mediernes spekulationer og påfund og forklarer, hvor vred og ked af det, hun er, er ikke nævnt i de fleste aviser. (Som med hendes partner for to år siden, da han gik hårdt ud over sladderpressen i et interview: Interviewet blev bredt omtalt, kritikken forblev ganske enkelt tavs.)

Og så formår de endda at lade som om, de er ked af det. “Stakkels Helene!” skriver de. Hvor meget må det såre hende, når personlige oplysninger offentliggøres, hendes privatliv er jo ekstremt vigtigt!

Nu kan den kommende mor kun gøre én ting: Fortsætte med at beskytte sin lille familie så godt hun kan. Helene, Thomas og deres baby mod resten af ​​verden!

Eller blot mod bestemte pressen-forlag, hvis redaktioner konstant sporer hende og hendes familie.

Kilde: uebermedien.de

RELATEREDE ARTIKLER