Interview med Kerstin Otts Manager Holger Storm om Fake-News

Irriterende Fake News som Kerstin Ott blev irriteret over i et indlæg. SchlagerPlanet talte med hendes manager Holger Storm om disse Fake News, og hvordan han nu ønsker at gribe ind mod dem.

Det var for meget selv for den ellers rolige Kerstin Ott: For et par dage siden skrev Kerstin i et indlæg, hvor meget hun kritiserede de mange falske nyheder om en påstået adskillelse fra hendes kone Karoline.

”Hvad for en adskillelse? ??? “, skrev hun. Og videre: “Kære presse, er der ikke nok andre emner, der er sande og informative?” Nyheden om en adskillelse er usand, og hvis hun ikke konstant var blevet spurgt om det, ville hun ikke have kommenteret det, siger Kerstin Ott.

Sådanne fiktive nyheder findes ikke kun i schlager området. Men hvor vigtigt det er, at folk har tillid til medierne, kan ses lige nu i tiden med Corona-krisen. SchlagerPlanet talte derfor med Kerstin Otts Manager Holger Storm om hændelsen, faren for falske rapporter og hvordan han har til hensigt at tackle den.


SchlagerPlanet: Hvad fik Kerstin til at skrive det?

Holger Storm: Årsagen var utallige falske nyheder om en påstået adskillelse af Kerstin og Karolina. Men det blev bragt i cirkulation, og er fiktive og løgn. Problemet er, hvis nogen spreder et rygte som dette, vil det blive kopieret ukontrolleret eller gjort endnu mere dramatiseret. Det er slemt, og sådanne noget går ikke. Men desværre var der også medier, der blev anset for at være hæderlige.

SchlagerPlanet: Hvad sker der hos dig, når sådanne nyheder cirkulerer?

Holger Storm: Når ting som dette offentliggøres, ringer telefonen kontinuerligt bagefter, og jeg får masser af e-mails. Og alle spørger: Er det sandt? Er det sandt? Fra online og trykte magasiner til tv-kanaler. Pladeselskabet ønsker også at vide, hvad der foregår. Dette hindrer det daglige arbejde massivt. Du skal se den rottehale, du har som manager. Bagefter skal jeg besvare utallige e-mails og telefonopkald. Mine kolleger har lidt kommentarer til dette, men jeg ved, at de også er helt irriterede over det.

Familie og fans lider under falske nyheder

SchlagerPlanet: Hvad tror du, der ligger bag så åbenlyse falske rapporter?

Holger Storm: Det er klart for mig, at dette gøres for at få opmærksomhed. Men det er ikke muligt. Redaktørerne er nødt til at tænke over, hvad de skader folk med det. Ikke kun berømthederne, men også menneskene omkring dem, som familien og fansen. Hvis Kerstin ikke poster noget i tre uger, kan du ikke med det samme sige, at hun er væk.

SchlagerPlanet: Hvad var de mest åbenlyse eksempler?

Holger Storm: Kerstin sagde engang i et interview, at hun var på randen af at blive afhængig af spil for nogle år siden. Nyheder overdrives derefter, som om alt dette foregik lige nu, og hun var ved at blive optaget på den psykiatriske afdeling. Det er under al kritik.

SchlagerPlanet: Hvilke farer ser du ved sådanne åbenlyse falske nyheder?

Holger Storm: Det påvirker mentalt Kerstin, Karolina, hendes familie, fansen, og alle der har at gøre med Kerstin. Heldigvis er Kerstin en kunstner, der er solid og ved, at der udsendes en masse affald. Men unge kunstnere, som måske bare er 18 år gamle, kan generelt ikke tackle det.

Appel til medierne

SchlagerPlanet: Hvordan vil du gøre det?

Holger Storm: Kerstin har intet at gøre med det. Jeg går imod det alene. Folk skriver til mig. Jeg fik oplysninger fra både mediefirmaer og en specialiseret advokat fra medielovgivningen om, hvad du kan og ikke kan gøre. Vi har i øjeblikket retssager mod et online magasin.

Det er absurd. Kerstin og Karolina virker endnu mere harmonisk end før brylluppet.

SchlagerPlanet: Betyder det, at der ikke er noget i rygterne?

Holger Storm: Det er der ikke. Forholdet mellem de to er blevet endnu mere intimt i de senere år. De har fundet deres drømmehus, de har deres børn og dyrene. Det er en meget dejlig tid for dem.

SchlagerPlanet: Hvad ville din appel til medierne være?

Holger Storm: Du fra SchlagerPlanet er et godt eksempel. Du spørger, om der er noget i en historie. Andre redaktører skal gøre det samme. Og de burde researche bedre, så visse udsagn ikke tages ud af sammenhængen. Folk skal tænke over, hvilke overskrifter de skriver, før det offentliggøres. Og tænk ikke altid altid på antal læsere.

Kilde: Schlagerplanet.de