Foto guide ved koncerter som publikum

Foto: freepik.com/rawpixel-com

FOTO-ETIKETTE TIL FANS – Det er ikke lige nemt at tage billeder til koncerter, når du selv er blandt fansen. Ikke desto mindre kan der tages spændende fotos og videoer. Uanset om det er ved Andreas Gabalier, Vanessa Mai eller Helene Fischer:

De, der deltager i koncerter og lignende begivenheder af deres schlager stjerner, ønsker naturligvis at gå hjem ikke kun med smukke minder i deres hoveder og hjerter, men også så meget billed- og videomateriale som muligt for at kunne nyde øjeblikket igen og igen.

Dette virker dog ikke så let – for hvor pressefotograferne bringer omfattende, meget professionelt kameraudstyr til disse koncerter og naturligvis får de bedste sæder, er normale fans nødt til at klare sig om mindre.

Imidlertid kan der stadig produceres mange værdifulde, visuelt flotte minder – hvis du gør det rigtigt. Følgende artikel indeholder de vigtigste tip.

1. Det rette kamera og IKKE mobiltelefonen

For de fleste er smartphonen det eneste kamera, de bruger. Men så gode som deres linser og systemer nu er i dag, er de ofte ikke stærke nok til det særlige miljø i en koncert.

Årsagen: Mobiltelefon Kameraer har normalt en meget lille billedsensor. Jo mindre dens område er, jo mindre plads er der, så lys kan ramme gennem linserne. Da der ofte er stærke lys / mørke forskelle mellem scenen og salen og for det meste forskellige lysfarver, resulterer dette ofte i meget grove kornede, mørke fotos.

Derudover reagerer autofokus ofte lidt trægt under sådanne forhold, hvilket fører til slørede billeder og muligvis uoprettelige øjeblikke, indtil enheden endelig udløser. Ydelsen for stjernebilleder og Co. med den brede masse mobiltelefoner er ganske lav her. Der er naturligvis undtagelser fra denne regel: For der er individuelle smartphone-modeller hvor der er blevet fokuseret på kameraets udstyr.

Tips og tricks

Derfor skal det også understreges, at der ikke er nogen garanti for, at fotografierne er perfekte med smartphonen. Kun muligheden for fejl kan reduceres:

    1. Sørg for at gøre dig bekendt med alle funktioner inden koncerten og tage masser af testbilleder.
    2. Tør linsen regelmæssigt af med en glasrenseklud – det er ofte varmt i koncertsale med høj luftfugtighed.
    3. Indstil den højeste billedopløsning.
    4. Aktivér burst-tilstand. Hvis det ene billede ikke fungerer, er det måske det næste.
    5. Brug mobiltelefonens kamera funktion direkte, dvs. gå ikke via (messenger) apps. Billederne kan sendes senere.

Også vigtigt: Alle andre apps skal være lukket. Selv i hviletilstand bruger de en vis computerkraft, hvilket kan være skadeligt for billedkvaliteten.

Hvad et godt koncert kamera skal være i stand til at gøre

Gode ​​mobiltelefonbilleder kan også tages ved hjælp af en god smartphone – især hvis lysforholdene er gode. Et rigtigt kamera er imidlertid altid bedre. Det behøver ikke at være et meget dyrt kamera, men det skal have nogle funktioner:

  1. Spejlløs: Spejlreflekskameraer er normalt ret store og voluminøse i mængden.
  2. Udstyret med fastmonteret linse, er bedst med manuelt justerbare linser: Hvis du vil bruge lidt mere, kan du endda vælge udskiftelige linser – men disse har deres egne ulemper ved koncerter og tillades mange gange ikke at tages med ind, og tages i indgangen, hvor man kan få det udleveret igen efter koncerten.
  3. Forudsat særlig hurtig autofokus: På koncerter er tusindedels sekund vigtigt.
  4. En vipbar skærm er ideel: Kameraet skal normalt holdes oppe over en, så kan den optiske søger ikke bruges, men en skærm med live visning gør det.
  5. Der er en næsten uhåndterbar række modeller på markedet, der starter på omkring 1200.- og opefter.

De, der deltager oftere ved deres stjerner, skal ikke se for meget på pengene. Normalt er der mere ydelse for flere penge.

2. UNDGÅ Blitz

Med hver tv-udsendelse af koncerter er det indlysende: Publikum blitzer igen og igen, undertiden tusind gange i løbet af en enkelt sang. Desværre kan blinkene gøre lidt mere end at skabe en visuel stemning. De er kontraproduktive ved en koncert for de fotos, der er taget.

Dette skyldes, at den integrerede blitz, hvad enten det er på smartphones eller “rigtige” kameraer, kun belyser det umiddelbare område foran objektivet. De aktiveres i automatisk tilstand via lysmåleren, der også kun fungerer i tæt område, fordi det er mørkt ved publikum. Dette har en direkte indflydelse på kamerachippen, som kun justerer lysstyrken til det nære område. I tilfældet er der intet at se fra scenen.

(Det er forbudt for pressefotografer at bruge blitz .red)

Tips og Tricks

Det vigtigste trick er derfor: Sluk altid for flash funktionen. Dette aktiverer normalt den såkaldte ISO-automat, hvilket øger chippens følsomhed over for reducerede mængder lys. Følgende gælder derefter også for et ægte kamera:

  1. Blenden åben mest muligt, så alt lys rammer chippen.
  2. Leg gerne med eksponeringstiden: Så kort som nødvendigt for at fotografiet skal være i fokus, så længe det er nødvendigt for lysstyrken at være korrekt.

Dette holder publikum mørke, kun scenen og stjernen – begge lyst oplyste – er fanget på billedet.

3. Optisk og Digital zoom

Det er den eneste mulighed for mobiltelefon kameraer, i det mindste integreret i mange billige kompakte kameraer: Den digitale zoom. Dog bør det aldrig bruges, højst i de laveste zoomniveauer i en nødsituation. Årsagen: Billedet forstørres kun digitalt og ikke optisk. Selvom det ser større ud, gør det det også meget grovere, og kvaliteten lider enormt som et resultat deraf. På almindeligt sprog: Zoomning bør kun finde sted, når objektivet linsen bevæger sig, dvs. en optisk zoom udføres.

Tips og Tricks

  1. Mobiltelefonfotografer bør prøve at komme så tæt på scenen og stjernen, at begge vises store på skærmen, selv uden zoom.
  2. Kameraejere skal huske, at mere optisk zoom reducerer forekomsten af ​​lys på chippen – og følgelig er billedet noget grovere på grund af en højere ISO-værdi. Zoomfaktoren skal ikke bruges for meget.
  3. Kompakte kameraejere, der kan begge dele, skal holde øje med skærmen. Den optiske zoom erstattes ofte med en digital zoom i dens øverste ende. Kan kun genkendes af en controller på displayet.

For øvrig prøver de, der er kloge, at finde et layout af hallen på internettet før koncerten. Det kan bruges til at estimere, hvor den bedste plads er.

Fra det rigtige sted – et baghoved er ikke et motiv

Uanset hvilket kamera, kan de alle automatisk fokusere på alt, hvad der vises på skærmen i dag. Imidlertid gør automatikken ikke altid, som ejeren ønsker, især når det drejer sig om hastighed.

Når du har zoomet ind, skal du ideelt sigte mod et immobil sceneobjekt tæt på kunstneren (f.eks. En højttaler) og fokusere kameraet på det med et tryk på fingeren eller halvt trykke på udløserknappen. Så betyder det ikke noget, hvis stjernen bevæger sig meget, så autofokus ikke kan følge.

4. Den korrekte kameravinkel

Mange ønsker også at være meget tæt på deres stjerne for fotos og er derfor tidligt på stedet, så de kan stå foran scenen. Men pressefotograferne er ofte placeret der, lige i midten. Sidearealerne forbliver frie, men fotos derfra ser sjældent godt ud på grund af den skrå vinkel.

Der er normalt bedre resultater et par meter længere tilbage, men under alle omstændigheder midt for scenen.

Tips og Tricks

Det er vigtigt at være opmærksom på, at på grund af den fastlagte seerposition, ikke alle fotos kan have et stort perspektiv – i det mindste hvis stjernen ikke står stille hele tiden.

Derfor bør det kun udløses, hvis det er på dette “Sweet Spot”, som fotografer kalder det. Dette gælder desto mere, jo tættere er din egen plads er foran scenen. Hvis du leder efter særligt spændende fotos, skal du kigge efter andre gode placeringer. Der er gange i nogle koncertsale – disse giver også gode muligheder for fotografering.

5. Gem ikke alt til opbevaring

I dag forbliver digitale fotos ofte digitale for evigt. De flyttes fra kameraet til mobiltelefoner, bærbare computere og tv-skærme, måske postet eller sendt til andre. Størstedelen af ​​optagelserne forbliver i sidste ende på noget digitalt lager.

Men til sidst er disse motiver resultatet af hårdt fanarbejde – hvis du følger alle disse tricks, vil du opdage, at det kræver en masse koncentration. Optagelserne er næsten for gode til at blive glemt på en harddisk. Det er blevet meget let at tage billederne ind i den analoge verden i dag.

Tips og Tricks

Det vigtigste trick her er: vælg specifikt. De, der ønsker at udskrive deres fotos, har nu adskillige interessante muligheder – fra klassiske billeder på fotopapir til plakater i storformat eller motivet på morgenmadskoppen. Afhængigt af hvilken indstilling der vælges, skal billedet også matche: De mest succesrige optagelser bliver en smuk hukommelse i lejligheden som et stort format. Og nærbilleder eller portrætbilleder af den foretrukne kunstner er meget velegnede til udskrivning på en kop.

Det er derfor vigtigt at se billederne i fred og ro på en stor skærm efter koncerten – og ikke kun på mobiltelefonen eller kameradisplayet. Hvad der er sløret, kan sorteres eller slettes her. Under visse omstændigheder er det kun professionel billedredigering, der kan hjælpe her. Billeder, der er for mørke, får lov til at forblive, de kan lyses senere med forskellige programmer såsom Paint.Net, det ikke-kommercielle værktøj IrfanView eller mange andre apps.

6. Portræt eller landskab?

Især mobiltelefonfotografer har ofte en tendens til at tage fotos i den naturlige, dvs. lodrette position – men dette billedformat er ikke nødvendigvis den bedste mulighed for koncertoptagelser. Scenen er normalt bredere end den er høj, og publikum er sjældent så tæt på kunstneren, at der ville være et lodret stjerneportræt.

Kravet er derfor også her: Grundlæggende at tage billeder i liggende format (og film), så længe situationen ikke dikterer andet.

Tips og Tricks

En digital funktion hjælper enormt, både på de fleste mobiltelefoner og kameraer: Netlinjer. De kan vises på displayet og gør det muligt at justere billedafsnittet med noget fast: Scenens kant, på store højttalere eller mikrofonstativer. Alt, hvad der er lodret eller vandret, kan gøres korrigerende – og til trods for de rasende fanmasser, er alle fotos lige.

Det gyldne snit

Hvis du også ønsker at rette billedet i en mere professionel retning, bruger du ikke bare guiderne til at holde det lige. Fordi der er en vigtig regel i billedteorien, det er “Det gyldne snit”.

Forenklet siger han, at et foto ser mere harmonisk ud, jo mere er dets hovedmotiv på visse punkter er i denne afdeling – i tilfælde af gitterlinjer dannes disse tilfældigt af linjernes krydsningspunkter.

Hvis du f.eks. ønsker at tage et billede af en stående kunstner, der ser til venstre, skal du placere det øverste højre kryds over ansigtet, ikke stjernen i midten af ​​billedet. Det er garanteret for at se godt ud.

7. Gode videoer fra tilskuerene

Store fotos er gode og smukke, men musikere ser meget bedre ud i bevægelige billeder og med lyd. Da næsten alle enheder, der kan håndtere digitale fotos, nu også kan optage videoer, er det absolut en god ide at optage en sang eller to ved koncerten.

Tips og Tricks

Her er nogle nyttige råd:

  1. Sørg for at kontrollere, hvor mikrofonåbningen er på enheden. Især med mobiltelefoner sker det hurtigt, at du dækker dem med dine hænder – med tilsvarende ulemper for lyden.
  2. Indstil også den højeste kvalitet her.
  3. Sørg for, at der er isat et tilstrækkeligt stort hukommelseskort – ikke kun videoer i høj opløsning kræver mange gange mere lagerplads end fotos.

Med al lyst til filmskabelse skal en tanke altid være bag i dit sind:

8. Glem aldrig fansene bag dig

Hos Bernhard Brink er det muligt for loyale fans, og Helene Fischer gør det også: De holder private koncerter i små grupper. Men hvor fans kan begynde at fotografere og filme ved sådanne lejligheder som pressen, er de i den normale koncertsal med meget mere ligesindede i et begrænset rum.

Alle har samme ret til at se og fotografere deres stjerne. Men når hundreder, tusinder af mobiltelefoner holdes foran en, er det ofte umuligt. Ud fra overvejelse bør selv den mest ambitiøse amatørfotograf ikke tage non-stop fotografering og filmoptagelse. Fans bag dig vil takke dig.

Tips og Tricks

Det er også meget let i praksis:

  1. Hold ikke mobiltelefonen / kameraet oppe permanent, men læg den væk mellem skud – dette reducerer fristelsen.
  2. Hold enheden helt op, se på displayet, fokuser og tag nogle seriefotos, og læg derefter enheden væk igen.
  3. Juster kun skærmen så lyst som absolut nødvendigt – ellers kan det medføre, at andre tilskuere bag dig, at deres ISO-kontrol bliver skør.

Og det er også en del af den “Gode Fan Opførelse” at se bag en i begyndelsen af ​​sangen -måske er nogen lige begyndt at filme deres yndlingsstykke der, som ville være grimt forstyrret af et kamera foran vedkomne.

9. Stå stille, ha rolige hænder, syng IKKE med: Tryk en gang på  udløseren

Der er ofte meget overfyldt ved koncerter, og der er også folk der svajer, danser, klapper og hopper. Så er der musikken, der også giver vibrationer, der ofte er tydelige. Alle disse er ikke gode betingelser for skarpe fotos. Selv med videoer kan det ske, at billedet vibrerer, når bassen spiller højt. I lyset af dette skal det sikres, at der ikke er nogen yderligere risiko for sløring.

Tips og Tricks

Én ting er især vigtig: Stå så stille som muligt. For at gøre dette, skal du sørge for at sprede dine fødder så vidt situationen tillader det. Yderligere:

  1. Ryst armene lidt på forhånd.
  2. Det er bedst at holde enheden kun med fingerspidserne, jo mindre vibrationer overføres til den (også en grund til, at du ikke bør tage billeder / film permanent, ellers bliver dine arme trætte).
  3. Syng ikke med. Ved optagelse vil dette sandsynligvis døve stjernesangen, og på fotos vil det producere uskarpe billeder.
  4. Udånd, mens du tager et billede: kroppen er lidt roligere imens.

Kameraejere, der har valgt en enhed med zoom i høj kvalitet, bør også på dette tidspunkt overveje, om de gerne vil gå et par rækker bagud. Der er mængden normalt mindre, måske stiger hallen endda op og muliggør et fantastisk panoramabillede med scenen bagpå og utallige fans i forgrunden.

10. I hvilke situationer du ikke skal fotofgrafere

Moderne scenebelysning er både en forbandelse og en velsignelse for at fotografere:  Velsignelse, fordi den lyser stjernen meget godt op, forbandelse, fordi den nu kan påtage sig enhver tænkelig farve og nuance.

Dette og type af ​​hallen fyldt med fans resulterer i forskellige situationer, hvor fotografering ikke er særlig nyttig – for ellers er det praktisk garanteret, at billedet eller videoen ikke fungerer.

Tips og Tricks

Frem for alt gælder følgende: Optag kun, når scenen er oplyst i normale farver. De ekstreme farver, såsom en dybrød, kan virke fantastiske for øjet, men de er en enorm udfordring for kameraet, hvilket ofte får billederne til at se for lyse, for mørke eller for grove kornede ud.

Årsagen ligger i de fysiske egenskaber ved lys: Disse farver har en anden optisk bølgelængde end normalt hvidt lys; Kameraet teknik er primært designet til sidstnævnte.

  1. Tag ikke billeder under strobelys. Risikoen er alt for stor til, at billederne udløses, når lyset er mørkt.
  2. Du må ikke fotografere / filme på meget stenede, høje stykker. Dette gælder også, hvis fansen er særlig aktive på grund af dette.

Hvis du vil prøve noget med kunstnere, der bruger en masse lysfarver, kan du aktivere den sort / hvide tilstand på dit kamera. Ikke en garanti, men nogle gange er det derfor, billedet ser særlig spektakulært ud.

Se, ikke kun tage billeder

Dette tip gælder ikke kun i lyset af fans bag dig, men frem for alt på grund af din egen oplevelse: Tag ikke billeder og film kontinuerligt. Enhver, der konstant ser på kameraskærmen, savner den faktiske live-oplevelse.

Smukke billeder og videoer er vigtige, men det er endnu vigtigere at nyde den levende musik med alle dine sanser – og kunstnere foretrækker at synge for ansigter i stedet for kameralinser.

RESUMÉ

Det er ikke let at tage billeder ved koncerter. Af denne grund er der i det mindste krævet noget forberedelse og disciplin. Derefter lander fotos dog på hukommelseskortet og senere i billedrammen, der viser stjernerne, som de fortjener det – og som du gerne vil se dem som en fan: Knivskarp og naturtro. Ikke sløret og vasket ud.

Kilde: Schlagerplanet.de

Tidligere artikelAnnemarie Eilfeld: Hænger hun nu mikrofonen og neglene?
Næste artikelKerstin Ott: Var hun ikke god nok til ham?