KLUBBB3, Kerstin Ott & Heino: Hvad venter os indtil Schlager-år 2030?

Foto: MDR/ORF/Peter Krivograd

Schlager science fiction – Efter serien om det seneste schlager-årti er der nu en udsigt, hvad der venter os Schlagerfans indtil året 2030! Mere teknik og følelser.

“Fremtiden har mange navne: For de svage er det den uopnåelige, for den sky, det ukendte, for de modige chancer” sagde den store franske forfatter Victor Hugo. Efter serien om dette schlager-årti, der modtog megen opmærksomhed fra fans og schlager-and-pop-industrien, ønsker premium-portalen SchlagerPlanet nu at se frem til det næste årti. Vi lever trods alt endnu.

Helene Fischer & MTV Unplugged?

Og hvad med Helene Fischer, er der mange der spørger? Den eneste sikkerhed er, at hun i 2030 bliver 45 år!

Vi håber at se den første Helene Fischer “MTV Unplugged Koncert” med tour og album, indtil da – måske i Hamburg Elbphilharmonie? Med om bord kunne være pop-miraklet Billie Eilish, glamour-bedstefar Elton John, Kanye West, Revolverheld, Diana Krall og Kerstin Ott. Universal Music har helt sikkert de rigtige kontakter …

Vi har brug for den “Sociale billet”

I løbet af det næste årti bliver live-koncerter endnu vigtigere som en indtægtskilde for kunstnerne og deres team. Desværre vil billetpriserne derfor fortsætte med at stige – for mange Schlagerfans er de allerede astronomisk høje.

Vil der være live schlager for de rige og Helene Fischer udelukkende for den farmaceutiske milliardær Willi Beier på hans luksusyacht? Bestemt ikke, men måske tænker nogle kunstnere i fremtiden på noget som en “social billet”, så alle kan komme til Schlagers glæde. Det ville være noget for Peter Maffay, Herbert Grönemeyer, Andreas Gabalier og Co …

Men SchlagerPlanet og Tyskschlager er sikre på, at i det mindste vil streamingtjenester som Netflix, Apple eller Amazon tilbyde store stadion- eller arenakoncerter og kunstnerdokumentarer i fremtiden.

G5 og Augmentet Schlager-Reality

Med det snart nye G5-netværk bliver emnet “Augmentet Reality” mere og mere vigtigt. Dette er den computerstøttede udvidelse af opfattelsen af virkeligheden. Og noget som den nye cool generation af smartphone. I øvrigt blev dette for nylig testet i Bundesliga. I stadion for VFL Wolfsburg sammen med den mobile gigant Vodafone.

Vi holder derefter simpelthen vores mobiltelefon i retning af scenen – som allerede føles som 92 procent af alle koncertgæster – og ser straks hvilken sang vi hører der, hvem der skrev den, hvor vi kan stemme for den og derefter i ind i vores private playlister. Eller vi kan se, hvilket mode, mode tilbehør, sko eller sneakers kunstnerne bærer og kan bestille det inden for få sekunder fra Amazon, Zalando og Co.

Og den næste dag går vi rundt som Andrea Berg, Beatrice Egli, Vanessa Mai eller Florian Silbereisen …

Køb billetter på Amazon

De store onlineportaler bliver derefter tjenesteudbydere og arrangører. Amazon laver allerede test i England og konkurrerer snart med billetsælgere som Eventim og Love Nation.

Spotify vil derefter give schlager-koncerter efter positionering af playlister, og YouTube har netop åbnet sit “YouTube Space” på 1500 kvadratmeter ved Berliner Museumsinsel. Med værelser til begivenheder, kunstnerpræsentationer og moderne video- og optagestudier.

Følelser bestemmer

Hvad de professionelle allerede kalder “følelsesmæssig målretning” og “indgangspunkt” bliver stadig vigtigere.

Vi Schlager fans vil ikke lede efter kunstnere på streamingtjenesterne, men efter playlister med følelsesladede øjeblikke som “Sonnenuntergang”, “On the Road”, “Liebes-Songs”, “Wochenende”, “Meer & Sonne” “Trennung” og og og.

Har Klubbb3 allerede en færdighed?

Og stemmeassistenter og smarthøjttalere som Siri (Apple), Alexa fra Amazon eller Google Home bliver stadig vigtigere i schlagerbranchen. Såkaldte “Skills” for Mickie Krause, Roland Kaiser, Klubbb3 er gratis mini-apps. Hvis du aktiverer den med din smartphone, spiller Alexa straks ens foretrukne hits. I øvrigt er der lige nu over 15.000 af disse gratis “skills” i forskellige online butikker.

Ligesom vinylpladerne, vil cd’en i det næste årti, ende med at være et samleobjekt.

Influencører gør livet mere farverigt

Moderne schlagerartister og nykommere er nødt til at gøre mere og mere onlineannoncering på egen hånd. Schlager-Influencer vil gøre det nye “Jeg vil gøre noget med medier eller reklame… ” Fordi kun stærke mærker (og dette er kunstnere) overlever dette årti i schlager-junglen.

Slut for Autoscooter-Sound

Grænserne mellem den tyske “singer & songwriter-pop”, også kaldet BWLer-Schlager, og schlageren vil fortsat falde. Hvis du i øjeblikket lytter til Tim Bendzko’s “Hoch” med Uffzi-uffzi-Dröhnbeat, ville det fungere godt i “Bierkönig” på Ballermann. “Autoscootersound” (Spiegel Online) à la Michael Wendler vil give plads til nye lyde fra dans og pop.

Hvem fylder det næste stadion?

SchlagerPlanet-prognose: Mindst en stjerne vil fylde fodboldstadioner i de næste par år, ligesom Andreas Gabalier, Helene Fischer eller Andrea Berg. Dette er Kerstin Ott – med hendes troværdighed (“Credibility”), åbenhed og sange med beskeder åbner hun til helt nye målgrupper, fra ung til gammel for schlageren.

Og hvad venter os i Schlager-året 2030? Nå ja, Heino vil bestemt give sin allerførste “farvel-koncert” …

Kilde: Schlagerplanet.de

Det skal du læse