Den hårde vej til schlager stjerne: Fra Vincent Gross til Bernhard Brink

Kilde: “obs/MDR Mitteldeutscher Rundfunk/MDR/Sony Music, Ulle Hadding”

At schlager branchen også er interessant bag kulissen, viser en rapport, der er under titel “Traumjob Schlagerstar” kunne ses på NDR. Forfatterne Domenica Berger og Stefanie Gromes tilsidesætter deres dokumentation med et spørgsmål, som ved et øjekast synes let at kunne besvares. Begge har fulgt den nyankomne Vincent Gross og schlager veteranen Bernhard Brink med et kamera til deres film. Det blev hurtigt klart, at det, der ser perfekt ud i spotlyset, viser at det er hårdt arbejde på scene, og er alt andet end glamourøs.

Fra at blive et talent og til at blive en eftertragtet stjerne, så må karrieren følge branchens opmærksomheds økonomi og bygges op med markedet. Intet er overladt til simple tilfældigheder. Det har den 20 årige Vincent Gross lært, og det viser kamera teamet netop, hvordan hans manager Astrid van der Haegen forbereder Vincents første Tysklands Tour. Hun ved: “At have succes i schlager branchen, er som at løbe op ad en rulletrappe, der går ned. Bliver du stående, tager den dig med ned“. For at det ikke sker og pladeselskabet fastholder Gross, må der ligge en permanent social media strategi, fans skal opnås og koncert billetter sælges. Gross er blevet præsenteret som en følsom helt. For at imødekomme forventningerne, bliver han coachet og som hjælper ham, med at hans image er perfekt og omgang med fans. Selv de store i branchen, som eks. Helene Fischer og Vanessa Mai, har brugt en coach, som hjalp dem, med deres image til perfektion og at opbygge et ry, der kan holde dem længe i branchen.

“Drømme job schlager stjerne” eller Akkord arbejde?

Også selv om Bernhard Brink, Thomas Gottschalk fra schlager branchen, ikke mere har brug for det, siger han stadig: “Presset på kunstnerne, ser publikum ikke” Brink udkom i juni 2017 med hans nye CD “Mit dem Herz durch die Wand”. Promotion er akkord arbejde. Kameraet er med og viser hvordan han gennemføre 70 aftaler på 3 uger. De store TV shows ligesom autograf sessioner og aftaler med TV og radiostationer. For at præsentere sit album rejser Brink også rundt til 14 indkøbscentre.

Schlager branchen er blevet mere frisk, siden Helene Fischer, sådanne beskriver begge forfattere det. Men hvem tænker, at det er lettere at få fodfæste her end i andre genre, modsiger Brink: “Dem der tror, at schlager lykken hurtigt er gjort, tager fejl. Mange bider tænderne sammen“. Selv om dette løfte om lykken i branchen synes at være unik, er det et spørgsmål om udbud og efterspørgelse.

“Mange bidder tænderne sammen”

I sidste ende er Vicent Gross Tour 90 % udsolgt. Alle er tilfredse for øjeblikket. Også Bernhard Brink er glad for de sensationelle salgstal og præsenterer sit mest succesfulde album i 30 år. Reportagen giver et spændende indblik i schlager scenen, der fortæller meget mere end produktionen til scenen. Spørgsmålet om drømmejobbet forbliver åbent lige til det sidste. Schlager branchen er i bevægelse, men for aktører gælder det: Ikke at løbe tør på rulletrappen.

Se udsendelsen herunder.

Kilde: Schlager.de

Tidligere artikelLichtblick: “Vi lader ikke noget eller nogen stoppe os”
Næste artikelAndreas Gabalier har brug for jeres hjælp til hans videooptagelse!