Snyd ved Schlager-koncerter: Musikforlag kritiserer utilstrækkelig fakturering

Foto: Schedler Music

Musikforlag repræsenterer rettighederne for forfattere og komponister af alle Schlager-sange. Nu har et musikforlag tjekket og fundet, at der i Tyskland ikke blev debiteret mange koncerter af kunstnere. Og de udestående penge er måske tabt.

Alle større musikforlag som Sony, Universal eller Warner Music sikrer, at forfattere og komponister af sange får deres forfaldne royalties. Et anden succesrigt musikforlag er “Schedler Music” i Tyrol.

Musikfirmaet repræsenterer rettighederne for de nuværende hits fra “Who’s Who” fra den tyske Schager scene som Maite Kelly (“Die Liebe siegt sowieso”), Andrea Berg (“Mosaic”), Amigos, Vanessa Mai, Fantasy, Vincent Gross, Hansi Hinterseer, Semino Rossi, Beatrice Egli, Roland Kaiser, Mickie Krause, Thomas Anders og Florian Silbereisen eller Glasperlenspiel. Og i øvrigt også til kæmpehittet “Atemlos” af Helene Fischer. Dækket af tusinder af stjerner og berømtheder på koncerter og live forestillinger, er det stadig …

63 procent ikke faktureret

Nu har forlaget “Schedler Music” undersøgt 1121 tyske koncerter af kunstnere fra forskellige genrer og fundet, at 704 koncerter, eller omkring 63 procent, ikke er blevet faktureret. I yderligere 156 koncerter er omkring 14 procent, er individuelle sange, men ikke hele koncerten, blevet specificeret. På grund af disse undladelser mister forfattere og partnere, penge som de har ret til, og irriterer musikforlaget med rette.

“Vi ønsker, at vores forfattere og partnere skal have de penge – hverken mere og ikke mindre”, siger Rudi Schedler, administrerende direktør for Schedler Music, til “MusikWoche”. Men ofte er der ikke nævnt såkaldte “sæt-lister” af sange, der synges af kunstnerne i deres optrædener eller relativt ofte simpelthen et enkelt nummer i live-fakturering.

Ifølge udgiverne var den “ikke-afviklingssats” i de senere år mellem 65 og 75 procent. Disse penge, som GEMA og udgiverne står for, mangler derefter forfattere og komponister. Takket være et specielt styringsværktøj kan udgiveren “Schedler Music” nu ikke kun kontrollere individuelle koncerter, men også de individuelle sange fra den respektive koncerter.

Der er snyd i Schlager!

Også den succesrige Schlager-forfatter Tobias Reitz (SchlagerPlanet rapporteret) har nu kontaktet den tyske tekstdigter-forening om dette emne: “Også og især for lyrikere, der ikke udfører deres egne værker, er et vigtigt emne: Et ikke-faktureringsforhold for liveoptræden er på 65 – 75 procent og er klart for højt. ”

Hos SchlagerPlanet siger man, at enhver, der kreativt holder sig til en schlager-sang, bare skal betales retfærdigt. Ligegyldigt om det er kunstner eller forfatter og komponist. Alt andet er snyder ved schlageren!

Kilde: Schlagerplanet.de