Skuffelser, fejl og forkerte beslutninger? Tv-anmeldelse!

Foto: ZDF – 50 Jahre ZDF-Hitparade

Med et stort jubilæumshow fejrede ZDF 50-årsdagen for det legendariske Hitparade. Meddelelsen om, at Thomas Gottschalk ville lede seerne gennem programmet, tillod faktisk kun en prognose: Sats på, at den uundgåelige chatboks bliver forkælet i aftenen? Gottschalk betragtes som lille hit-og-miss – og så havde det allerede hylet ved fans med vred kritik af ZDF’s “skandaløse” beslutning om besættelsen. Nå, det skal ikke være så slemt, for aftenen var en sammendrag af succesfulde schlager artister og deres hits – og selv Gottschalks forudsigelige vittigheder kunne ikke ødelægge dem.

Men alle dem der havde forventet et stor schlagerparty, blev skuffet: Thomas Gottschalk snakkede med en familie om klasseværelse, hvor mange stjerner der havde gjort ZDF hitparade så stort, såsom Howard Carpendale, Bernhard Brink, Heino, Michael Holm, Nicole, Marianne Rosenberg eller Matthias Reim. Men flere navne manglede, og det gjorde også Nino de Angelo, Bata Illic og G.G. Anderson. Deres vrede, selv før udsendelse af show var der spørgsmål om hvorfor de ikke blev inviteret (schlager.de rapporterede). Og med rette, så undrer tilskuerne sig faktisk: Hvor var for eksempel Roland Kaiser, den hyppigste gæst på showet med 67 optrædener, hvor var Jürgen Drews, Mary Roos, Vicky Leandros, Roger Whittaker eller også Münchener Freiheit De har alle produceret udødelige klassikere, der er blevet en del af tysk schlagerhistorie.

Gottschalk gav også et retrospektiv af årtierne af 70’erne, 80’erne og 90’erne og deres varierede schlagerhistorie. Schlager i 70’erne blev sammenlignet med andre musikalske tendenser i den tid som mere konservative, men fik gennem Hitparaden en hidtil uset popularitet. Neue Deutsche Welle i 80’erne skyllede næsten Schlageren helt væk og efter afslutningen af den skøre NDW-tid havde tysksprogede sange generelt tabt markedsandele.

Moderator Dieter Thomas Heck, der havde fået ry som “Mister Hitparade”, sendte udsendelsen i 1985 til Viktor Worms og dette i 1990 til Uwe Hübner. De eksperimenterede med forskellige udsendelseskoncepter og -positioner samt afstemningsformer, men kunne ikke stoppe slutningen af showet efter en Schlager-genoplivning i 90’erne i 2000. Selv om tiden var forudsigelig, forblev det kernen af hit parade indtil slutningen. Den tyske schlager var et rigtigt succesformat i flere årtier, og Hitparaden forankrede det, hvor det hører til: midt i samfundet. Aldrig før havde en tv-nation været i stand til at kommunikere på et musikprogram og dets moderator, og aldrig før var det berettiget at proklamere kultstatus for begge.

Schlageren blev annonceret igen og blev folkeeje, og er det den dag i dag. Den fordom, at den kun er overfladisk, er lige så gammel som forældet. Ingen diskussion, schlageren vil med sine tekster på simple Hopsasa og Trallala, bare lade den gøre som den perfekte verden, som aldrig nogensinde har været i stand til at skade den. Schlager er til folk der kan lide den. Resten kan simpelthen slukke.

Kilde: Schlager.de

Det skal du læse