Silbereisen, Fischer & Co.: Er det tyske schlagerboom forbi for længe siden?

Foto: MDR/ARD/Jürgens TV/Dominik Beckmann

Som fan af den tyske schlager har du kunne nyde det sidste årti fuldt ud. En genre, der dominerede hitlisterne, voksede ud fra en musikgenre, der havde billedet af at finde sit publikum udelukkende hos ældre og i dunkle togstation barer.

Ikke mindst med tv-shows af Florian Silbereisen og pladerne fra Helene Fischer åbnede den tyske schlager for helt nye målgrupper. Vil denne hype fortsætte i fremtiden? Vi har begrundet tvivl, og det er de store stjerner i denne musikgenre, der bremser kreativiteten og modet til at vedtage nye formater.

Florian Silbereisen: Hans tv-shows er blevet modløse!

Da Florian Silbereisen overtog “Feste der Volksmusik” efter Carmen Nebel, var det som en lille tv-revolution. Det var slut med den gammeldags folkemusik og det støvede image. Folkemusik forsvandt derefter hurtigt fra titlen og programmet. I de efterfølgende år udviklede festivalerne på ARD sig til et musikshow for hele familien. Schlager kunstnerne har også haft gavn af denne udvikling. Unge kunstnere havde endelig en scene at prøve. Pludselig var en Helene Fischer i rampelyset og erobrede det tyske musiklandskab. Florian Silbereisen holdte sine fester med humor, action, masser af sjov og glæde i tyske schlager. Veletablerede stjerner havde også deres plads der, og tv-showet blev en stor mulighed for nybegyndere i denne genre.

Ingen chance uden optrædelse hos Florian Silbereisen?

Succesen beviser, at Florian Silbereisen har ret. Publikums vurderinger er enorme, og andre musikshows er baseret på festivalerne på ARD. Der er dog ikke meget tilbage af fortidens eksperimentering. Der er noget ved beskyldningen om, at de samme kunstnere altid er gæster på Florian Silbereisen. Vi ser sjældent rigtige nykommere, og du får det indtryk, at de kun får en chance for at præsentere deres sange for et publikum på millioner, hvis de har familieforbindelser.

Christin Stark (partner med Matthias Reim) og Sarah Zucker (søster til Ben Zucker) er blot to eksempler fra den nylige fortid. Ellers er stjerner som Maite Kelly, Ross Antony, Andrea Berg, Roland Kaiser eller Giovanni Zarrella faste gæster. Det ser heller ikke meget anderledes ud ved Schlagerchampions 2020. Når alt kommer til alt kommer det legendariske pigeband “No Angels” med Florian Silbereisen til deres første optræden på festivalerne på ARD den aften.

Den lange skygge af Helene Fischer…

Helene Fischer er den absolutte største schlager superstjerne og er for længst blevet et ikon i Tyskland. I de senere år er der ikke mange der er stødt på Florian Silbereisens tidligere kæreste. Hendes fortjeneste er, at hun gjorde den tyske schlager socialt acceptabelt. Mange andre kunstnere var i stand til at fejre stor succes i et Helene Fischer farvand. Men du kan bryde med en sådan rollemodel.

Mange unge schlager kunstnere sammenlignes med Helene Fischer og kan kun miste denne sammenligning. Musikalsk er det også formativt. Schlager-Pop er for længst blevet et massefænomen. Selv under festlighederne med Florian Silbereisen har du en fornemmelse af, at den samme takt spilles konstant bare med forskellige aftryk.

Men du kan kun blive en superstjerne, hvis du går din egen vej. Enhver, der kopierer en Helene Fischer, mister altid i direkte sammenligning. Så længe denne schlager-pop kan produceres så succesfuldt og relativt billigt og i masse, falder kreative innovationer lige ved siden af.

Konklusion: Der kræves mere mod!

“Intet er lige så gammelt som gårsdagens succes” – producenterne af den tyske schlager skal tage hensyn til dette citat. Hvis denne musikstil ikke udvikler sig yderligere, bliver den snart et nicheprodukt igen. Hvor er rampelyset for kunstnere, der tør at gøre noget helt nyt? Hvorfor kan den tyske schlager ikke også være en musikalsk genre for tekster med politiske udsagn?

Du behøver ikke helt at kaste den velkendte succesopskrift overbord. Veletablerede stjerner er faste gæster hos Florian Silbereisen, fordi de er så populære, og seerne kræver dem. Men der skal også være plads til spændende nykommere, der måske fejler på den store scene – du skal acceptere denne risiko. Men dette er den eneste måde at opdage nye “perler” på, der vil forme tyske schlager i de kommende år og tage den i en ny retning.

Hvad synes du?

Bør den tyske schlager udvikle sig yderligere med unge kunstnere, eller skal alt forblive det samme som før?

Kilde: Schlagerfieber.de