Schlagerstjerner sammenlignet på sociale medier: Helene Fischer dominerer ranglisten

Schlagerstjerner inspirerer ikke kun på scenen, men også på de sociale medier. Schlagerfieber har analyseret de mest populære kunstneres antal følgere på Instagram og Facebook – med interessante resultater! Mens nogle stjerner scorer særligt godt på Facebook, brillerer andre på Instagram med en stærk fanbase. Hvem har flest følgere? Og hvilke overraskelser er der i rangeringen?

Den ubestridte dronning af den sociale medieverden

Med i alt 3,4 millioner følgere fører Helene Fischer ranglisten med en klar margin. Hendes succes er synlig på begge platforme: 1,1 millioner fans følger hende på Instagram, mens 2,3 millioner støtter hende på Facebook. Helene viser, at hun ikke kun inspirerer publikum musikalsk, men også online.

Sarah Engels og Vanessa Mai: Stærk konkurrence på det sociale web

Sarah Engels er tæt på Fischer med imponerende 3 millioner følgere. Især hendes tilstedeværelse på Instagram skiller sig ud med 1,8 millioner fans. Vanessa Mai sikrede sig tredjepladsen med i alt 1,86 millioner følgere. Hendes aktive interaktioner og trendbevidste indhold gør hende særligt populær blandt unge fans.

Okay, her er tabellen med antallet af følgere fra Instagram og Facebook sammen med det samlede antal følgere for hver kunstner. Rangeringen er baseret på det samlede antal følgere:

Rang
Kunstner
Instagram Følgere
Facebook Følgere
I alt Følgere
1
Helene Fischer
1.100.000
2.300.000
3.400.000
2
Sarah Engels
1.800.000
1.200.000
3.000.000
3
Vanessa Mai
1.200.000
658.699
1.858.699
4
Beatrice Egli
583.000
745.309
1.328.309
5
Andreas Gabalier
358.000
894.260
1.252.260
6
Andrea Berg
159.000
559.282
718.282
7
Thomas Anders
250.000
485.413
735.413
8
Giovanni Zarrella
418.000
283.614
701.614
9
DJ Ötzi
159.000
487.792
646.792
10
Roland Kaiser
211.000
268.687
479.687
11
Santiano
77.100
407.249
484.349
12
Matthias Reim
107.000
298.402
405.402
13
Kerstin Ott
185.000
374.174
559.174
14
Ross Antony
235.000
306.420
541.420
15
Maite Kelly
254.000
256.180
510.180
16
Florian Silbereisen
250.000
204.574
454.574
17
Voxxclub
140.000
311.655
451.655
18
Melissa Naschenweng
327.000
253.325
450.325
19
Michelle
132.000
276.089
408.089
20
Mickie Krause
160.000
240.611
400.611
21
Ben Zucker
176.000
174.596
350.596
22
Howard Carpendale
61.800
189.698
251.498
23
Anna-Carina Woitschack
133.000
174.149
307.149
24
Ella Endlich
140.000
170.148
310.148
25
Anna-Maria Zimmermann
118.000
194.111
312.111
26
Die Draufgänger
121.000
188.370
309.370
27
Jürgen Drews
86.000
205.114
291.114
28
Vincent Gross
132.000
106.353
238.353
29
Claudia Jung
20.400
140.430
160.830
30
Andy Borg
19.800
155.738
175.538
31
Christin Stark
66.900
138.799
205.699
32
Semino Rossi
22.500
151.244
173.744
33
Stefan Mross
43.200
138.360
181.560
34
Linda Hesse
34.000
132.439
166.439
35
Die Amigos
6.355
107.713
114.068
36
Eloy de Jong
78.500
97.466
175.966
37
Fantasy
24.200
104.553
128.753
38
Georg Stengel
81.500
104.302
185.802
39
Bernhard Brink
17.400
87.085
104.485
40
Ramon Roselly
106.000
66.608
172.608
41
Marie Reim
88.000
33.111
121.111
42
Eric Philippi
74.000
48.224
122.224
43
Sonia Liebing
91.600
58.522
150.122
44
Inka Bause
85.100
43.837
128.937
45
Marianne Rosenberg
26.000
53.670
79.670
46
Nino de Angelo
55.100
26.923
82.023
47
Patrick Lindner
15.700
44.376
60.076
48
Marina Marx
46.100
26.151
72.251
49
Tim Peters
33.900
11.123
45.023
50
Daniela Alfinito
13.700
41.634
55.334

 

Facebook er fortsat en højborg for schlager

Forskellen mellem platformene er interessant: De fleste schlagerstjerner har en markant større fanbase på Facebook. Andreas Gabalier (894.260 Facebook-følgere) og Andrea Berg (559.282 Facebook-følgere) viser, at det primært er traditionelle schlagerfans, der er aktive her. Disse kunstnere er betydeligt mindre til stede på Instagram med henholdsvis 358.000 og 159.000 følgere.

Overraskelser i de lavere rækker

Ud over topstjernerne er der også et par overraskelser. Kunstnere som Stefan Mross (181.560 følgere) og Nino de Angelo (82.023 følgere) ser ud til at være mindre til stede på de sociale medier. Ikke desto mindre viser analysen, at selv mindre tal kan betyde et engageret fællesskab.

Strategier for sociale medier: Hvad schlagerstjerner kan lære af influencere

Et kig på dataene gør det klart, at schlagerstjerner kunne udnytte de sociale mediers potentiale endnu mere. Især Instagram tilbyder en platform for yngre målgrupper og visuelt tiltalende indhold. Kan historieformater og TikTok-tendenser snart spille en større rolle i schlagermusik?

Kilde: Schlagerfieber.de