Over tre fjerdedele af alle tyske schlager fans er over 45 år og deltager i en live koncert mindst en gang om året.
Næsten en tredjedel af schlager vennerne giver sig selv mindst seks gange om året til en koncert begivenhed. Derudover køber næsten 30% af de ramte venner regelmæssigt cd’er. Disse er blot et par af resultaterne fra 2.040 indlæg til “Schlagerumfrage 2018” -undersøgelsen blev foretaget af internetradioen “Radio Farbenspiel” og online-magasinet “Schlagerfuxx” i november og december 2017.
“Resultaterne viser blandt andet, at schlager fans er en meget velhavende målgruppe og gerne investerer i deres musikalske præferencer,” siger Marc Fischer, journalist og programleder.
Fascinerende Schlager
For de fleste af dem der har deltaget i undersøgelser, så spreder schlager simpelthen godt humør, 21,6% er begejstret for musikken og rytmen, 20,1% af teksten og indholdet af sangene.
På den anden side er det kun få, der sætter pris på, at schlager giver en festlig atmosfære og er dansebar. Af den måde hører næsten to tredjedele af de tyske Schlager fans til en fan klub, hovedsagelig i sociale netværk, som Facebook.
Flere nytilkomne ønskes
45,6% af deltagerne mener, at der er for få nye eller ukendte kunstnere der høres eller ses i programmer, en lidt mindre andel på 44,1% finder tilbuddet afbalanceret. 10,3% oplyste, at kun de udøvende kunstnere skulle indgå i de programmer, der allerede har fundet sted i hitlisterne.
Kærligheden til den tyske schlager er fast etableret over mange år: 77% af de interviewede sagde, at de altid har været til schlagermusikken, 20,1% har været tilhængere af musikgenren i mindst seks år.
Radio, CD og Internetradio
Deltagerne blev også spurgt om lyttevaner. 37,3% af dem foretrækker traditionel radio, 28,9% CD, og 21,1% af deltagerne foretrækker deres musikgenre i en internet radio.
Interessen for koncertvideoer, streamingtjenester eller downloads er forholdsvis lav: i alt 12,7% af deltagerne regner med disse tilbud, hvor andelen af dem, der foretrækker streaming og downloads forventes at være blandt de yngre.
Forresten finder de fleste deltagere (66,7%) information om schlager på internettet. 10,3% er baseret på radio og 9,8% på tv.
Andelen af trykte medier som kilde til information til schlagerfans er forholdsvis lav på kun 2%.
Pressemeddelelse fra: Radio Farbenspiel
Kilde: openpr.de
Dette virker ikke til at være ret mange. Der er også kun 2.040 besvarelser. Der bor over 80 millioner i Tyskland, så regner man lidt, så bliver det altså til ret mange. Det er heller ikke en officiel landsdækkende undersøgelse. Men det giver alligevel et lille indblik.