Bæredygtighed er alles sag – selv stjernerne og starletterne fra schlagerens verden. Det er ikke kun “Die Amigos” Bernd og Karl-Heinz Ulrich, der står bag Greta Thunberg og vil ryste op med deres klimabeskyttelsessang i Fridays for Future-ånden, der mener det. Mange andre stjerner og starletter i schlagerverdenen bruger nu deres offentlige rolle til at engagere sig i miljøbeskyttelse. Andre har en tendens til ikke at kunne tjene som rollemodeller for deres lyttere med pomp og pragt.
Bæredygtighedsbevidsthed: Hvorfor prangende pral er udelukket i nutidens schlagerverden
I lang tid var der næppe noget længere væk fra schlagerens verden end bæredygtighed. Især Ballermann-festerne var et sandt symbol på sorgløs sjov og tankeløst forbrug. Den masseturisme på Mallorca, der ofte var forbundet med festerne, kunne næppe have været mere skadelig for miljøet. Ingen ville heller have forbundet stjerner som Mickie Krause med miljø- eller klimabeskyttelse. Men på grund af den øgede tematisering i massemedierne er klimabeskyttelsen nu nået ud til den enkelte – også blandt Schlager-elskere.
I dag er en stor del af samfundet opmærksom på at forbedre sin egen CO2-balance i hverdagen. På et tidspunkt, hvor schlagerfans køber deres yndlingsalbum fra schlagerverdenen til fordel for en bedre CO2-balance hos velassorterede secondhandleverandører som medimops (Genbrugsbutik på nettet), sker der også noget hos deres yndlingsstjerner. Flere og flere af dem engagerer sig i miljøet: fra Michael Holm til Olaf Henning, Kerstin Ott og Matthias Reim. Det er de nok nødt til, hvis de vil følge med den bæredygtighedstendens, der har fået fat i deres lyttere. (Men stjernerne levere stadig store flotte fanboks, med ligegyldig ting i .. red.)
Andreas Gabalier er bi-ambassadør
Når den sidste bi dør, dør verden også. Den østrigske stjerne Andreas Gabalier har taget dette hint fra Einstein til sig og er derfor aktivt involveret i beskyttelse af bier. Som ambassadør for BioBieneÄpfel har han plantet en bi-eng på 40 kvadratmeter på sin grund. Han ønsker at være et eksempel for sine fans og gøre det klart, at klima-, dyre- og miljøbeskyttelse altid begynder på ens eget dørtrin. Gabalier-fans kan også selv bidrage til beskyttelsen af bierne. F.eks. ved at bygge et bihotel i deres have eller på deres altan og ved bevidst at skabe bivenlige grønne områder i fremtiden.
Hansi Hinterseer forsvarer Alperne
Hansi Hinterseer er en friluftsmand, der elsker at vandre i Alperne, og om vinteren er han tiltrukket af skiløb på de østrigske pister. Alligevel er han klar over, hvor meget masseturisme og skødesløshed ødelægger det landskab, han elsker. For at bevare sit hjemland kæmper han regelmæssigt for miljøbeskyttelse, bl.a. for initiativet “Alpernes sjæl”. Folkemusikstjernen voksede op på en alpe i Kitzbühel og ønsker derfor, at folk ville behandle bjerglandskabet lige så omhyggeligt, som de ville behandle en dyrebar gave. Med andre ord: Efterlad ikke affald og efterlad ingen stier. For nylig har naturdrengen også gjort sig bemærket med en klimapetition, der ønsker at forankre miljøbeskyttelse i forfatningen.
Monika Martin er dyreambassadør
Dyrene hører også til miljøet, som skal bevares. Der findes nogle få erklærede dyreværnsaktivister i stjernernes verden. Kerstin Ott har f.eks. fundet frem til en vegansk livsstil af hensyn til dyrevelfærden. Monika Gruber er også en ægte dyreambassadør. Den østrigske sangerinde var et af de ansigter, der støttede VETO Donation Marathon for Animals i 2021. Inden for denne ramme opfordrede den Graz-fødte sangerinde til, at dyrelidelser også i Europa skal anerkendes og forhindres. Sammen med VETO kæmpede hun bl.a. for kastration af gadedyr.
Bernd og Karl-Heinz Ulrich undgår skrald
“Die Amigos” Bernd og Karl-Heinz Ulrich har ikke kun vist sig at være fans af Greta Thunberg og har dedikeret en sang til miljøet. I deres hverdag lader de også handling tale i spørgsmål om natur- og klimabeskyttelse. Det begynder med små ting – nemlig med affaldsforebyggelse. Plastikposer og kaffe i engangskopper er udelukket for dem. De foretrækker at bruge genanvendelige løsninger som f.eks. stofposer og rigtige kopper. Selv bortset fra det forsøger de at producere så lidt affald som muligt. Deres bæredygtighedsbevidste livsstil handler udelukkende om deres børnebørn. De ønsker at bevare verden for dem og de kommende generationer. De mener, at bæredygtighed er et ansvar for alle. At redde verden sammen er derfor deres motto. De håber, at de kan gøre folk i deres egen generation mere opmærksomme på klimabeskyttelse.
Hold øje med dem: Earth Day er den 22. april!
For schlagerfans er det en ideel mulighed for at følge i fodsporene på rollemodeller som disse to og vise deres engagement for miljøet. F.eks. ved at sortere ud i deres musikhylder og sælge dem videre eller give det væk, som de ikke længere lytter til.
Kilde: Schlager.de