Helene Fischer: Printmedier i kapløb om hende

Det er sommer, og med hensyn til fodbold så sørgede det tyske hold for overraskelser og gav lange ansigter, men man manglede nye emner – med andre ord havde aviserne svært ved at finde noget at skrive om. Og så indtraf ulykken den 25 juni – en stjerne gav overskriften: “Har fans fået nok? Helene Fischer fylder ikke rækkerne mere”. Hvordan kommer man på sådan en “smart overskrift”? Helene havde netop afsluttet sine første to stadionkoncerter i Leipzig. Der kom 2 gange 40.000 tilskuere – stadion har kapacitet til 42.000.

Orakel: Berlin kunne være “meget bitter”…..

Videre skriver bladet: “I Gelsenkirchen (den 3 juli) var der stadig ledige pladser. “Som vi ved, kan der på Veltins Arena ved en koncert være 52.000 tilskuere – men der kom kun 45.000 – og for resten: til 17 Bundesliga kampe “Schalke” er der udsolgt de næste syv sæsoner. Hvordan det bliver i Berlin, ved vi ikke endnu – men også her har en stjerne talt, Oraklet: “Helt bitter kan sangerinden være i Berlin den 8 juli på Olympia Stadion, fordi halvdelen af pladserne vil være tomme”. (Dette blev skrevet inden koncerten fandt sted)

Ingen bundesliga hjemmekampe af Hertha er udsolgt – det forventes af Helene

Fakta er, at Helene stadig får titusinder af mennesker ind på stadion overalt. Også selv om disse stadions ikke er helt udsolgt, er besøgstallene imponerende. Lad os tage det virkelig “imponerende” Berlin eksempel. Ud af 17 bundesliga kampe fra Hertha, hvor mange udsolgte kampe var der i den forgangne sæson? Rigtigt: Præcis NUL! (En gennemsnitlig belægning var på en vis procent). På spørgsmålet om “besøgstab” i bundesligaen i almindelighed, og ved Hertha BSC Berlin i særdeleshed, havde man lige så godt kunnet skrive en artikel om – men nej, med Helene synes man at have mere opmærksomhed.

Stern fortæller: “Pladesalget er faldet”

Rigtig spændende bliver det under den næste overskrift. Stern skriver her: “Pladesalget er på tilbagegang”. Det kunne man kommentere, men det behøves ikke. Hvorfor ikke? Helt enkelt, Stern har i dag selv offentliggjort en artikel og meddelt, at Helenes album er det bedst sælgende i første halvdel af året: “Tyskland hører forsat Helene”

Støtten til stjernen falder stærkt

Nu kunne man sige – lad Stern skrive hvad de vil. Stern sammenligner succes albummet fra 2013 “Farbenspiel” med succes albummet “Helene Fischer” 2018. Lad os se på sammenhængen på oplagstal fra “Stjernen”. Ifølge siden “statista.com” havde stjernen i 1. kvartal en omsætning på 736.325 eksemplar (Farbenspiel). I første kvartal 2018 var omsætningen på 539.191 eksemplar (Helene Fischer). Det er det laveste niveau i 60 år.

Ifølge Stern artiklen: Meddelelserne er taget fra forskellige portaler.

Problematisk er det, at den uplanlagte kopiering af artikler, er kommet mere på mode. Næppe havde Schlager.de lagt meddelelsen om 50 top 10 placeringer med Helene online, så blev (selvfølgelig uden kilde angivelse) fra en anden Facebook schlager portal formidlet videre – sikkert en ren “tilfældighed”. Overraskende er det ikke, at “Revolverportalen” også formidler seriøse sider som “Mär” fra Helenes stadiontour “Fejlagtigt” (overdrevent sagt) tilsyneladende ukontrolleret at acceptere.

Også Focus konstaterer: “Pladeselskab er på tilbagegang”

En dag efter “Stern” skriver “Focus: ” Helene Fischer Tour trues af tomme pladser”, taler om en “Helene-Overload” og konstaterer: “Pladesalget er gået tilbage”. Endnu en gang: Det mest solgte album af første halvår, stammer fra Helene Fischer…

45.000 Helene Fischer fans “på Schalke”. Statistik fra WAZ: “Er Helenes hype ovre?”

Okay – man ved det allerede nu: En skriver en vittighed, alle skriver af, også seriøse medier har ikke lyst til at undersøge det ordenligt. Og i det sig selv er fakta. Ja, det er tilfældet, at Helene også har en eller anden plads fri. Ja, albummet “Helene Fischer” har alene i Tyskland “kun” solgt 1 mio. albums, og ikke mindst opnået 5 gange platin. Altså  sådan ser det ud.

Facit: Hvad forstyrrer?

Den formentlige hæderlige avis, WAZ, er begyndt at vænne sig til det vrøvlede (overskrift: “Er Helenes hype ovre”). Det giver mening nogen gange at påpege fakta- nemlig at Helene tiltrækker titusinde af schlagerfans, der gerne vil betale den imponerende entre. Hun skal ikke skjule sig af bundeligaens dårlige tal. Det er latterligt, når nogen søger argument som bevis, på rekordsalg. På den anden side er det helt klart at Helene Fischer stadig er et stort og vigtigt emne, med andre ord: Hvad forstyrrer?

Kilde: Schlager.de