I går, lørdag aften var det igen tid: Florian Silbereisen inviterede til den store Schlager-fest under åben himmel. »Schlagerbooom Open Air« 2025 fra Kitzbühel lovede et spektakulært show på ARD og ORF. Med en gæsteliste, der læses som et »Hvem er hvem« af den tyske musikscene, og et betagende droneshow blev fansene på stedet ordentligt opvarmet. Men væk fra Alperne er der blandede følelser efter showet: Seertallene giver anledning til bekymring, og som sædvanlig er der heftige diskussioner på de sociale medier.
Stjerner, stemning og spektakulære oplevelser i Kitzbühel
Man kan bebrejde arrangørerne af festshowene mange ting, men ikke at de sparer på stjernerne. Også ved dette års Open Air i Kitzbühel var de store navne inden for schlager på scenen. Legender som Andrea Berg, Andreas Gabalier, Michelle, Semino Rossi, Stefanie Hertel og Andy Borg sørgede for gåsehudsmomenter og den bedste feststemning. Showet blev kronet af et imponerende droneshow, der forvandlede nattehimlen over stadionet til et glitrende hav af lys. Der var ingen tvivl om, at det var en uforglemmelig aften fuld af følelser og store hits for publikum, på stedet.
Det springende punkt med kritikken: Playback og en malplaceret poptitan?
Så meget glamour, så meget… diskussion. Som med næsten ingen andre programmer følger fansene Silbereisen-showene meget nøje. Og også denne gang lod de kritiske røster ikke vente længe på sig.
Det evige tema: Playback-debatten i de sociale medier
Et tilbagevendende kritikpunkt, der også i 2025 vakte heftige reaktioner, er brugen af playback. På X (tidligere Twitter) og Facebook gav mange seere udtryk for deres utilfredshed, da de gerne havde set »ægte« live-sang. Man må dog være fair her: En open air-produktion af denne størrelsesorden med utallige kunstner udskiftninger, kompleks sceneteknik og uforudsigelige vejrforhold gør fuldstændig live-sang til en logistisk og teknisk mareridt. Af hensyn til sendesikkerheden er halv-playback her desværre ofte en teknisk nødvendighed for at garantere en ensartet høj lydkvalitet for de millioner af seere derhjemme. Irriterende men forståeligt ud fra et produktionsteknisk synspunkt.
Fremmedlegeme eller velkommen afveksling?
Den største diskussion om aftenen var nok optrædenen af poptitanen Dieter Bohlen. Med et medley af Modern Talking-klassikere og DSDS-sangen »We Have a Dream« trådte han frem for schlagerpublikummet. Et stilbrud, der polariserede. Mens nogle fejrede udflugten til 80’ernes popmusik, oplevede mange indgroede schlagerfans optrædenen som malplaceret. Bohlen, der ellers ikke har meget at gøre med traditionel schlager, virkede for mange som et fremmedlegeme i en ellers harmonisk schlagerfamilie. Et dristigt eksperiment fra Silbereisen, der ikke kun har fundet venner.
De nøgne tal: Seertallene for Schlagerboom 2025 i detaljer
Som altid er det seertallene, der er mest spændende. Og her viser sig en tendens, der nok vil give ARD grund til bekymring. Kun 3,13 millioner seere fulgte »Schlagerbooom Open Air« live på Das Erste. Det svarer til en stærk markedsandel på 20,2 % for tv-stationen, men den absolutte rækkevidde er den egentlige valuta.
På nettet blev det ofte hævdet, at dette var en ny negativ rekord for et festshow med Florian Silbereisen. Men denne påstand er ikke helt korrekt. Et nærmere kig på tallene viser: Programmet “Alle singen Weihnachten! – Großes Adventsfestsingen 2023” den 18.12.2023 nåede med 3,09 millioner seere endnu færre mennesker.
Alligevel er den nedadgående tendens tydelig, især ved de store open air-begivenheder om sommeren:
Schlagerbooom Open Air (juli 2023): 4,01 mio.
Schlagerstrandparty (august 2023): 3,87 mio.
Schlagerbooom Open Air (juni 2024): 3,59 mio.
Schlagerbooom Open Air (juni 2025): 3,13 mio.
På to år har sommershowet mistet næsten en million seere. Et tydeligt alarmsignal, der viser, at selv det velafprøvede koncept med stjernestatus og glamour ikke længere er en selvfølge.
Kilde: Schlagerfieber.de