Farvel eller bare PR? Ekspert forklarer, hvad der ligger bag

I oktober sidste år chokerede schlagersangerinden Michelle (52) sine fans ved at meddele, at hun stoppede med at lave musik. Årsagen var »schlagerindustriens hajtank«, som hun beskrev de påståede forhold i et interview med BILD. Magtspil, løgne, misbrug af tillid. »Jeg kan ikke klare mere,« sagde Michelle. Og få dage efter at have sagt det, gik hun på scenen i Florian Silbereisens ARD-show »Schlagerbooom« og sang sin sang »Das war’s für mich«. Teatralsk? Alt sammen bare teater? For det blev hurtigt klart: Der er mere i vente fra Michelle. En mediepsykolog har forklaret Schlager.de, hvad der ligger bag…

Michelle vil lukke en dør

I april 2024 var Michelle gæst i talkshowet »Kölner Treff« med sit nye album »Flutlicht«, som hun skulle promovere. Michelle gentog beskyldningerne: »Jeg tror, jeg er nået til et punkt, hvor jeg vil sige: Det her er mit sidste album. Jeg vil lukke den dør og gå videre til de ting, der rører mit hjerte mere nu, og som gør mig lykkeligere end at blive i denne branche.«

Michelle vil være sammen med sine fans indtil 2026

»Flutlicht« bliver Michelles sidste album. Men det sidste tæppe er langt fra faldet: Den 27. september 2024 optræder Michelle og hendes band med et open-air show på Schlosshof Wittenberg (Wittenberg). Og for bare 14 dage siden meddelte Michelles management: »Weekenden starter med en meganyhed: Michelle tager på en stor turné i Tyskland i 2026 ›For sidste gang‹.« Titel på turnéen: »MICHELLE – Zum letzten Mal – Flutlicht – Die Tour 2026«. Start den 18. januar 2026 (Lingen/Ems), finale den 30. januar i Magdeburg.

Og fansene? Trist – men stadig begejstret? Ikke alle. For de sociale netværk har længe været fulde af utilfredshed. Blandt andet er Michelles Instagram-konto blevet stærkt kritiseret. Snesevis af fans spurgte sig selv, enten ironisk eller irriteret: »Jeg troede, hun stoppede?«, »Jeg troede, hun havde sagt farvel?«, eller »Hvor mange gange endnu?«

Kritikken – er den berettiget? Har Michelle bare annonceret sin afgang for at maksimere opmærksomheden om sin virksomhed? Professor Jo Groebel, der er mediepsykolog i Berlin, siger til Schlager.de: »Michelle virker meget troværdig og slet ikke beregnende. Et af hendes varemærker er, at hun altid bliver taget alvorligt, når hun siger noget. Der er helt sikkert andre, for hvem meningstilkendegivelser, tilståelser af følelser og hensigter er karriereberegninger.«

 

View this post on Instagram

 

A post shared by Semmel Concerts (@semmelconcerts)

Så det, Michelle siger i øjeblikket, skal tages alvorligt. Groebel fortsætter: »Om det stadig vil være gyldigt måneder eller endda år senere, er en helt anden sag. Man er nødt til at tage det, hun siger i dag, til efterretning. Men – især med Michelle – kan det se helt anderledes ud om et par måneder eller endda år. Michelle virker meget ærlig. Det, hun siger i øjeblikket, er også det, hun føler. Michelle er et følelsesmenneske snarere end et beregnende menneske.«

Ifølge Groebel vil hendes meddelelse om, at hun forlader den store schlagerscene, naturligvis have en effekt på alt andet, hun gør: album, koncerter, turné. »Opmærksomheden er vækket til det.«

Michelle i gang med at bygge rede

Mediepsykologen påpeger:hold.»Michelle har en ung kærlighed, og parret overvejer at få et adoptivbarn. Man træffer beslutninger, der går hånd i hånd med det. For mere tid, redebygning. Det er selvfølgelig ligegyldigt, hvad der sker om to år. Jeg ville ikke turde spå om mere end to år, hverken om private eller politiske, sociale eller kulturelle for«

Er Michelle lidt Howard Carpendale?

Groebel nævner andre eksempler på, at budgetterne alligevel ikke er blevet aflyst. »Selv Howard Carpendale eller David Bowie var mestre i publicity, og det startede tilbage i 70’erne. Og 50 år senere var de stadig på turné. Det er ikke et show, det er ikke overfladisk, det er ikke kalkuleret. Det er bare et øjebliks udtryk for deres sindstilstand, som opstår ud fra deres situation.«

Kilde: Schlager.de