Musikmarkedet blomstrer selvom CD’en i stigende grad bliver et udfaset medie. Dette bekræftes nu af tallene fra Bundesverband Musikindustrie (BVMI), som netop har offentliggjort årsrapporten for 2019. Konklusion: Tyskland går digitalt musikalsk, og CD’en er også et afbrudt medie i schlager industrien.
Nye hits vil dog fortsat have digital succes i fremtiden. Gode nyheder til det tyske musikmarked, og også hos os her i Danmark! Stjerner som Helene Fischer, Andrea Berg, Kerstin Ott, Ben Zucker, Michelle, Giovanni Zarella bidrog til en stor stigning i salget sidste år.
Til 1,62 milliarder euro steg salget af branchen med 8,2 procent i forhold til det foregående år. Med schlager og tysk pop er Tyskland nu det fjerde største musikmarked i verden. Men ikke kun superstjernerne har deres andel i stigningen af salget, men også nykommere eller kunstnere fra den anden og tredje serie, såsom Sonia Liebing, Frank Lukas, Tim Peters, Norman Langen eller Anna-Maria Zimmermann, der med sin manager skift til Helene Fischers manager Uwe Kanthak, sørgede helt sikkert for, at 2020 skal være et økonomisk mere vellykket år.
Partymusik streames
Men hvad skiller sig ud: Dynamikken inden for lydstreaming (+ 27,0% i forhold til det foregående år) er ubrudt og dermed langt den førende indtægts generator på markedet! Hos verdens største streamingtjeneste Spotify er de unge schlagerstjerner og partysangere vej til succes. Mickie Krause, Tim Toupet eller Tobee streames millioner af gange.
Og med over 12 millioner streaminger af “” Wir 2 immer 1 “blev Vanessa Mai næsten placeret som sin” svigermor Andrea Berg der med sit århundredes hit “Du hast mich tausendmal belogen” blev streamet (13 millioner) …
Og den eneste 25-årige Hamburg-DJ og musikproducent Felix Jaehn har nu brudt rekorden på en milliard streams på Spotify med en Tropical-House Mix af “Cheerleader”.
På 64,4 procent er det digitale marked den fremtidige økonomiske faktor på det tyske musikmarked. Den gode gamle CD har stadig en markedsandel på 29 procent, dog med et fald på 10,5 procent sammenlignet med året før.
Ikke underligt, der næppe er musiksystemer med cd-afspillere på elektronikmarkedet, CD-drevet er forsvundet fra pc’er eller bærbare computere (“Powerbook”) ligesom i nye biler. Branchen har for længe siden gennemgået den digitale omvæltning. Musik høres i dag på en tablet eller smartphone.
Fair share! Flere penge til Helene og co
Og det er ikke underligt, at managerne af Helene Fischer og Co opkræver deres pladeselskaber flere penge fra streaming. “Fair Share” for “Atemlos durch die Nacht” med over 67 millioner streaminger på Spotify alene. Labels har i mellemtiden signaleret, at de er villige til at bruge flere euro til kunstnerne fra streaming indkomsten.
Men sølvskiverne (CD) købes stadig for det meste af ældre schlager fans. Det aktuelle cd-salg kører via tele-shopping-kanaler som “Shop 24”, “German Music TV” og det tilhørende label TELAMO.
Selv Amigos bliver digitale
En af rekordindehaverne inden for CD-salg er stadig Amigos, som især er elsket af den ældre målgruppe. Men over 1,4 millioner Spotify-streams fra “Weißt du, was du für mich bist” beviser, at Amigos også bliver “mere digitale”. Schlager-legender som Howard Carpendale, Roland Kaiser, Jürgen Drews, Bernhard Brink eller Matthias Reim også.
Schlager markedsandel langt bag børneprodukter
Det tyske musikmarked er i øjeblikket i den digitale omvæltning fase. Unge schlager artister drager fordel af dette, fordi unge musikfans beskæftiger sig med emnet schlagermusik uden fordomme. Imidlertid er markedsandelen for folkemusik (0,8%), tysk pop (4,5%) og schlager (4%) stadig under børns produkter. Der er stadig meget plads til Schlager!
Dr. Florian Drücke, administrerende direktør for BVMI fortæller: ”2019 var et meget glædeligt år, vi ser den største stigning i salget længe, hvilket illustrerer det dynamiske marked industrien i øjeblikket er i. I mellemtiden er to tredjedele af virksomheden skiftet til det digitale rum, audiostreaming alene giver mere end halvdelen af industriens indkomst. I de senere år er det digitale marked med succes ført til vækst uden at miste det fysiske produkt af syne: Med næsten en tredjedel af det samlede salg forbliver CD’en et vigtigt og ikke undervurderet markedssegment. ”
Det tyske schlager har fortsat succes i fremtiden – men digitalt.
Kilde: Schlager.de