Managerne i baggrunden: Forvaltningen af schlagerstjernerne

Kilde: Helene Fischer Facebook

Om det er Helene Fischer, Florian Silbereisen eller Andreas Gabalier – så oplever Schlager en reel genoplivning i disse år. Men det er ikke kun kunstnerne der er ansvarlige for denne musikalske genoplivning. Bag de mange solgte plader, det fejlfrie tandpasta smil og de imponerende sceneshows er der altid en manager, der sætter retningen og så til sidst sikrer den nødvendige succes. Men hvad skal der gøres i baggrunden, og hvordan får man til dette job? Et kig bag scenen i hit-business.

Hvad er en managers ansvar egenligt?

Dette spørgsmål er svært at besvare, fordi en managers arbejde stort set næsten er ubegrænset. Dybest set er de chefer for schlagerstjerne og strategerne bag en kunstners karriere. For det meste vises de først på scenen, når musikere er på tærsklen for succes. Derefter handler det om at øge deres brandbevidsthed.

Som en agent fungerer de som en forbindelse mellem kunstneren og medierne: Organiserer tv-udsendelser, planlægger radiointerviews, rører i reklamegryden og sikrer en øget medie tilstedeværelse – det er en del af hverdagen. Når gennembruddet er nået, er de ansvarlige for at sikre, at bølgen af succes ikke ophører, og at musikere finder deres individuelle niche for at udvikle et velkendt billede/image.

Hvordan bliver man manager?

I musikindustriens gode gamle dage, har sammenfald eller personlige relationer ofte startet karrieren. Ofte var det venner eller bekendte, der hjalp senere stjerner til succes. I dag er kunstneremanagement et studieområde. Der er dog ingen fast måde at få fodfæste på som kunstnerens mentor. Mange berømtheder falder selv lejlighedsvis tilbage på deres forældre eller søskende. Men uden en anstændig dosis organisatorisk talent, dybtgående kendskab til branchen, netværks forbindelser, udholdenhed og en forståelse af de nuværende tendenser, kan man ikke komme langt. Men hvis man ønsker at få første erfaring i et kunstner- eller arrangementsbureau, kræves der en særlig træning.

Hvad skal manageren overveje?

Først og fremmest er det ikke manageren, men kunstneren, der altid er i rampelyset. De, der ikke forstår denne grundlæggende regel, skaber rivalisering, hvor samarbejdet hurtigt kan stoppe. Derudover skal de som mediatorer have en vis grad af sociale og kommunikationsmæssige færdigheder. Kun de, som bygger et tæt og intimt forhold til deres protégé, skaber et frugtbart fundament af tillid baseret på en lukrativ karriere. Desuden har skønsbeføjelse højeste prioritet. Fortællinger af detaljer fra kunstneres privatliv ødelægger deres egen troværdighed.

Sociale færdigheder er også nødvendige, når man beskæftiger sig med offentligheden eller samarbejdspartnere. Managere, der er uvenlige eller offentlige opfører sig på en måde, der der ikke kun skader dem selv, men også billedet af kunstneren, gør også at samarbejde eller kontrakter i værste fald bliver udbrudt.

Indgå altid en kontrakt

Ikke alene det private, men især i musikindustrien er princippet: pengene stopper venskabet. Selvfølgelig har managere en stor andel i de succesfulde stjerneres økonomiske succes. Det er trods alt dem, der forhandler om attraktive forhold og licenser til fremtrædende artikler eller produkter. For dette store økonomiske ansvar kan de blive tilstrækkeligt lønnet. Helene Fischers manager siges for eksempel at modtage 10 til 30 procent af de samlede indtægter. Sådanne aftaler fungerer kun, hvis de er aftalt før alt andet. Uden en kontrakt, hvor begge parters rettigheder og forpligtelser nedskrives, virker ingenting.

Undgå økonomisk krig

Så pengene ikke bliver grunden til adskillelse, og mange kunstneres managere er nu afhængige af digital lønningsregnskab (let at gøre på turné med en praktisk app). Således er indtægts- og rådgivningsandel altid klart og forståeligt adskilt. De bør informere sig i god tid om alt, hvad der er værd at vide om ændringer.

Kontraktmæssigt skal ansvarsområdet også være klart defineret. Hvilke forestillinger skal manageren følge med? Er man berettiget til en firmabil og hvornår skal man være til rådighed? Selv om managerne har et stressende job i baggrunden, er de i slutningen af dagen bare mennesker der fra tid til anden har brug for en pause fra den summende schlager business.

Alt i alt har managerne en stor andel af det nuværende schlager boom. Deres branchekendskab har givet anledning til spændende musikalske nicher, der har givet genren en ny lejekontrakt af livet.

Ikke desto mindre er det klart et stressende arbejde, der kun belønner dem, der i forhold til kunstneren klart definerer deres ansvarsområde og nærmer deres arbejde med den største professionalisme.

Kilde: Schlager.de