Game, sæt og match for Stefan Mross og Florian Silbereisen. Tv- værterne med udsendelserne “Immer wieder sonntags”. Stefan Mross og “Das sommerfest” (Florian Silbereisen) viser især det unge publikum. at schlager ikke kun er socialt, men også sindssygt godt: Tallene lyver ikke, viser show rating, at schlager udsendelser høre til på tysk fjernsyn. Den tyske schlager konkurrere ikke længere med engelske talende popnumre og også på TV er schlager stjerne som Stefan Mross og Florian Silbereisen ganske godt med. Ikke desto mindre er det blevet en “populær”genre i løbet af de sidste par år men det behøver kritikerne ikke at være enig i.
I 60erne blev musikken delt op i 2 grupper: Pop og schlager. De forskellige genre kommer med forskellige budskaber: Pop musikken afspejler den rebelske karakter og den politiske spænding som blev afspejlet, formålet med schlager var at skabe en følelse, tilhørsforhold og så var de iørefaldende. To musik genre på udkig efter fans. Hovedsaglig skyldes det den revolutionerende stemning i tiden, Schlageren blev skubbet fra musikverden af tyskerne.
I 70erne oplevede schlager et nyt boom, det var forbundet med tv udbredelsen. Musik udsendelser som ADF hitparade var på programmet. Underholdningsshow præsenterede månedligt gamle og nye kunstnere og sange på schlager scenen. Stjerner af den første time var blandt andre: Michael Holm, Udo Jürgens, Andrea Jürgens, Peter Maffay, Chris Roberts, Cindy & Bert, Bernd Clüver, Jürgen Marcus, Katja Ebstein og også Freddy Breck.
Trods den store popularitet med schlager hit, var populariteten blandt sange i radioen primært engelsk talende musik, og var derfor stadig i baggrunden. Men et klart billede stod klart: Schlager blev stadig mere populær blandt tyskerne. Der etablerede sig en ny musik smag, der skulle hjælpe schlageren. I 80erne oplevede schlager endnu et boom. De oprigtige tekster og sange, den grund der i 70erne spirende disco bølgen som var meget rytmisk, skulle nu kæmpe med den nye tyske bølge. For at genvinde mere glans og popularitet, fik schlager en ny sende plads, i talrige fjernsyns udsendelser af folkemusik, forsøgte kunstnere og musik industrien at puste nyt liv i genren – Med succes.
I 90erne var der i Tyskland, igen grund til at tro på stigende popularitet da en retro bølge ramte og det gav schlager come back. Med støtte fra Guildo og Dieter Thomas Kuhn fik schlager mere prestige. I 1997 kom de første hitlister til denne genre. Det blev mere almindeligt at schlager var i radioen og på tv. Klassikere fra 70erne og 80erne var nu også populære blandt unge og fik kultstatus.
I de sidste år har karakteren af den bekendte musik og underholdning ændret sig: Mere underholdning – mindre schlager. I år 2000 blev ZDF Hitparade stoppet.
Hvis man ser på succesen med de sidste udsendelser med Florian Silbereisen “Sommerfest in Österreich” og Stefan Mross “Immer wieder sonntags” er det vanskeligt at forstå, at stadig flere schlager udsendelser stopper. Stefan Mross lufter dette emne på sin Facebook: “Sikken en uge, Florians “Sommerfest” fik et utroligt stort seertal på ARD og “Immer wieder sonntags” er også stadig på triumf toget. Så er der en der siger at denne musik er “UDE”!, og videre så ved disse mennesker også at denne musikformat er kaput og ønsker at tale, og jo mere kommer succesen tilbage. De tre fjernsyns programmer “Stadl”, “Feste der volkemusik” og “Immer wieder sonntag” står for den tyske musik og er et godt koncept samt første klasse underholdning. Showne har stigende besøgstal, selv blandt de unge er det opad gående. Facit: Kære kollegaer, arbejd videre, vi behøver ikke og skal retfærdiggøre os og den vidunderlige musik her i Tyskland, giv den gas, Jeres Stefan”
Schlager har fortjent sin plads på TV. De bedste programmer fra 70erne har bevidst at udsendelser som ZDF Hitparade har gjort sine fans glade. TV Stationerne synes at reagere lidt for hurtig på den nye tendens og målinger. Det kunne muligvis også være fordi, schlager bliver i dag latterliggjort af kritikere. Det er bemærkelses værdigt er at schlager trods de mange forhindringer, som man ligger i vejen, at fans er overbevidst.
I dag er det unge mennesker, der ganske åben bekender at de er “varmblodige” schlager fans. Den rebelske musik fra 60 og 70erne hjalp den politiske nation til ny selvtillid. Dermed en appel til alle kritikere: Det er sikkert at schlager rammer flere og flere unge fans, det alene er begrundelse for at denne genre har fundet en plads i hjertet på tyskerne. Man kan sige, det især for schlager fans er, afspejler en moderne og alsidig musik verden: Den er “IN” og man er gået helt galt i byen.
Kilde: Schlagerplanet.com