Guldgrube for schlagerkoncerter? Er billetter til Andrea Berg, Helene Fischer & Co. blevet ubetalelige?

Som schlagerfan skal du grave dybt i lommerne hvis du vil overvære en koncert med store Schlagerstjerner som Andrea Berg, Helene Fischer eller Andreas Gabalier, skal du nu betale ret meget. Billetpriser under 50 euro er svære at finde, og hvis du vil have bedre pladser, kommer du hurtigt til at betale betydeligt mere. Men det er ikke kun selve billetpriserne, der er en omkostningsfaktor. Rejser, forplejning og drikkevarer kan hurtigt få de samlede udgifter til en koncertaften til at løbe op i flere hundrede euro. Er schlagerkoncerter blevet en luksus for de få? Og lider mangfoldigheden på schlagerscenen under det?

Fulde sale trods høje priser – schlagerfans er villige til at betale

Det er påfaldende, at topstjernernes koncerter fortsat er meget velbesøgte på trods af de forhøjede priser. Tilsyneladende er mange schlagerfans parate til at grave dybere i lommerne for en særlig koncertoplevelse. Iagttagere har mistanke om, at fans’ koncertadfærd har ændret sig: Folk vælger koncerter mere selektivt og foretrækker at gå til færre koncerter, men til en højdepunktskoncert med et stort navn. Kvalitet frem for kvantitet synes at være mottoet her.

Up-and-coming kunstnere fanget i prisfælden?

Denne udvikling kan dog skabe store problemer for især »mindre« kunstnere og up-and-coming talenter. Hvis fansenes budgetter til koncerter reduceres af de høje priser på topnavnene, vil der være færre penge tilovers til koncerter med mindre kendte kunstnere. Disse kunstnere har allerede sværere ved at fylde deres koncerter og kan komme endnu længere bagud under disse forhold. Det kan bringe schlagerscenens mangfoldighed og bæredygtighed i fare.

Undersøgelse: Hvorfor er schlagerkoncerter så dyre?

Men hvorfor er billetpriserne til schlagerkoncerter steget så kraftigt i de senere år? Her spiller forskellige faktorer sandsynligvis en rolle:

  • Øgede produktionsomkostninger: Koncertproduktioner er blevet mere komplekse og dyre, især inden for teknologi og personale.
  • Høje kunstnerhonorarer: Topstjerner som Helene Fischer eller Andreas Gabalier kan kræve tilsvarende høje honorarer, som afspejles i billetpriserne.
  • Lokaleomkostninger: Lejen for store eventhaller og arenaer er også steget i de senere år.
  • Kommercialisering af Schlager: I de senere år har Schlager udviklet sig til en meget kommerciel succesfuld genre, hvilket også afspejles i priserne.

Så der er ikke noget klart svar på spørgsmålet om, hvorvidt schlagerkoncerter er for dyre. For mange fans er de store stjerners koncerter på trods af de høje priser tydeligvis en vigtig oplevelse, som de gerne bruger penge på. Samtidig er der fare for, at schlagerkoncerter bliver uoverkommelige for et bredere publikum, og at især up-and-coming-kunstnere kommer til at lide under prisspiralen. Det er stadig uvist, hvordan billetpriserne og fansenes koncertadfærd vil udvikle sig i fremtiden. Vil Schlager blive en eksklusiv fornøjelse, eller vil koncerter forblive en overkommelig oplevelse for alle?

Kilde: Schlagerfieber.de