Stefan Mross fejrer sit 20-års jubilæum med sæsonen af »Immer wieder sonntags« (produceret af SWR), der starter den 16. juni. Så længe har hans ven Florian Silbereisen præsenteret sine »Feste«-shows for Erste. Som tak fik han endda et overdådig showspecial, der handlede om Silbereisen. Og hvad planlægger SWR, der er ansvarlig for produktionen af »Immer wieder sonntags«? spurgte Schlager.de. Svaret – ødelæggende for Mross og hans fans: »Der er ingen planer om et jubilæumsprogram. Men i denne sæson vil vi se tilbage på 20 år med ‘Immer wieder sonntags’ med Stefan Mross med forskellige emner.«
Stefan Mross blev hentet ind som redningsmand i 2005
Små minutiøse tilbageblik i stedet for glitter og glimmer, prominente gratulanter, en lille mindetale. Hvad sker der hos public service-stationerne? I SWR’s selvbeskrivelse på deres hjemmeside står der: »SWR Funkhaus Baden-Baden er et topmoderne mediecenter med fokus på multimediearbejde.« Og videre: »Mediecentret muliggør multimediesamarbejde samt moderne og fremtidsorienteret arbejde.« Det er godt så langt, men på trods af behovet for at fokusere på fremtiden, har folk så bare glemt det? Hvad der plejede at være, og hvad der kom ud af det?
View this post on Instagram
Et tilbageblik: Stefan Mross blev hentet ind som redningsmand i 2005 – og han genoplivede straks ARD’s søndagsmorgenpatient. Hans forgængere, en historie om fiasko. I 2004 fik sportsspecialisten Sebastian Deyle lov til at afprøve programmet i et par måneder som efterfølger til den oprindelige »Immer wieder sonntags«-vært Max Schalter. Hvad syntes seerne? De stemte med fjernbetjeningen: Og foretrak at slukke.
Så kom Stefan Mross i 2005 – begyndelsen på et opsving. Som fortsætter den dag i dag, over 20 år senere. En utilsigtet bivirkning for ARD’s konkurrent ZDF med et lignende format, »Fernsehgarten« (i øjeblikket Andrea Kiewel): Med sit liveshow »IWS«, som starter kl. 10.03 og slutter kl. 12.00, er Stefan Mross lidt af en seerbøjle for »ZDF-Fernsehgarten«, som starter kl. 12.00. Mross og hans familiemusikprogram sætter seerne i stemning til yderligere 120 minutters munter underholdning med Andrea Kiewel – seertallene lyver ikke.
»Immer wieder sonntags« er død uden Stefan Mross’ fans
I en branche, hvor det hele handler om seertal, som vejes op i penge, og hvor denne spiral som et diktat fra markedet bliver varmere, hurtigere og hurtigere, er der ikke længere plads til sentimentalitet. Men tallene (seertallene) taler klart for en programleder, som kan få et skulderklap for sit 20-års jubilæum. Hvad vil SWR tilbyde moderskibet ARD, når Stefan Mross ikke længere er i humør til det? Måske har de allerede noget i skabet i Baden-Baden. »Immer wieder sonntags« som TikTok-format, live fra Berlins techno-babel »Berghain«, med præsenterende feer i vinyl og læder. Jagten på et ungt publikum – med alt det »fokus på moderne og fremtidsorienteret arbejde« kan mange ideer gå i vasken.
Det er værd at nævne, at i 2014, hvor Stefan Mross havde 10 års jubilæum som studievært, blev tre programmer forlænget. Derudover blev »Immer wieder Stefan – Die große Jubiläumsshow« sendt den 5. oktober. Yderligere ti år senere har tv-stationen tilsyneladende solgt sin anstændighed. Måske for at få råd til Silbereisen-spektaklet. Eller fordi de millioner af Mross-fans, som gør hvert eneste »Immer wieder sonntags«-program til en succes, er værdiløse for SWR. Det er sådan, det fungerer med fans: Hvis deres idol lider, lider de med dem. Men hvor meget længere? Uden Stefan Mross er programmet dødt. Uden Mross-fansene er programmet dødt.
Kilde: Schlager.de