Den østrigske dronning af Alpenschlager leverer den ultimative opdatering af folkemusikken: HANNAH udgiver sit nye album “Volksmusik ist geil” i morgen den 22. september! Østrigske HANNAH, der i mere end 10 år er blevet hyldet for sin karakteristiske stemme og lyd, præsenterer i år et helt særligt konceptalbum, hvor hun giver tidløse milepæle fra folkemusikkens verden en ultramoderne opdatering.
Efter at have præsenteret sin kraftfulde opdatering af “Eine weiße Rose” (Kastelruther Spatzen) live ved den allerførste “Schlagerbooom” open air og dermed startet nedtællingen til det nye album, så overfører HANNAH et helt dusin folkemusikklassikere fra næsten 100 år til her og nu – uforglemmelige melodier, der aldrig har lydt så iørefaldende, dansable, elektrificerende og #geil, som de gør her.
I bund og grund handler det om folkemusikkens største, mest kendte melodier – men først og fremmest om 100 % sprudlende festhymner, der lyder så afslappede og aktuelle, at man efter få takter må give HANNAH ret i hendes dom (“geil”) og storme ud på dansegulvet: Hun havde allerede satset på massive beats, massive synthesizerlyde og maksimal euforifaktor til “Eine weiße Rose”, og nu giver hun også et par meget ældre evergreens fra folkemusikken en sonisk makeover.
Fra Franzl Lang til Freddy Quinn, fra Kastelruthers til Zillertaler til Wildeckers – sådan lyder HANNAHs opdatering af folkemusikken i 2023.
Hun stormer op på tinder og nyder udsigten over det bakkede panorama, hun letter og lander nogle gange med den gamle jæger, men frem for alt vil hun feste, danse og virkelig sprede godt humør. Og efter at HANNAH allerede har givet sagen om at sige farvel til “kleinen Jenny (“En hvid rose”) et lille twist, griber hun også ned i køleboksen til sit besøg hos den “alten Jäger”: Når alt kommer til alt, flyder “eine Runde Jägermeister” også i hytten i sneen, hvorfor enhver antydning af dysterhed simpelthen vaskes væk. Frem for alt har den kommende afterski-sæson allerede sit soundtrack 😉
Med “Bergvagabunden” (Franzl Lang) går det også mod solrige højder, for længslen i hjertet og opdriften i disse beats er simpelthen for stærk til at blive hængende i dalen. Næsten et århundrede efter Franz Winkler letter HANNAH helt (“Fliege mit mir in die Heimat”, 1930) – og efter dette eventyr i himlen lander hun også på kysten, når hun synger om “Die Gitarre und das Meer”, den sang, med hvilken Freddy Quinn endelig blev en syngende sømand i slutningen af halvtredserne. Det umiskendelige swing er det samme, historien om Jimmy også, men også her blinker, ud over guitaren, flimrende synths i den uendelige horisont.
“Ja, det er Kufstein der på den grønne kro…”
“… und schuld war doch nur der Wein”: Dette tårn snurrede allerede til tops på hitlisterne med Wildecker Herzbuben, da HANNAH stadig var en lille pige – og på samme måde vil hun have brugt “Esellied (Leg di nieder)” med dens “Hia hia ho” allerede dengang til at starte weekenden med endnu mere momentum. Efter den ordløse morgenhilsen med maksimal schlagerfaktor (“Guten Morgen”) må man endelig ikke gå glip af det jodlende omkvæd i “Kufsteiner Lied”, som lød meget mindre elektrificerende og euforisk med Karl Ganzer for godt 75 år siden.
Endelig tager hun sammen med sin producer Willy Willmann også til Mexico, “hvor den hvide kondor bevæger sig så ensomt”: sunget af Ronny i 1970, senere også gjort berømt af (Zillertaler) Schürzenjägern, har de rige dråber fra højsletten i “Sierra Madre” aldrig været så afgrundsdybe, som de er her. Kern-Buams kulinariske Steiermark-trip må man heller ikke gå glip af: “An türkische Sterz und a Schwammsuppn drauf – hol-la-di-o”, serverer HANNAH for sine fans, men i sangteksterne vender hun sig snart mod festen og sætter nattens hede i musik for fuld udblæsning. Ud over de 12 almindelige albumnumre er der også et bonusnummer: “Schuachplatteln (Klompendans)”.
Selvom hun allerede i en ung alder kunne brillere som multiinstrumentalist og senere også gennemførte en vokaluddannelse i Tyskland, måtte HANNAH (*1981) først tage et par omveje for endelig at avancere til at blive en af Østrigs mest succesrige og unikke solokunstnere. Tingene tog for alvor fart for den tyrolskfødte kunstner, da hun sendte sit demobånd til sin nuværende livs- og kreative partner Willy Willmann – hvilket lagde grunden til hendes gennembrud: aktiv ud over genregrænserne lige fra begyndelsen og altid klar til en overraskende omdefinering af ordet crossover, hendes andet album “Weiber, es isch Zeit! “direkte ind på den østrigske albumhitliste i 2013 som nummer 3 (plus guld og platin).
Mens hun spiller godt 150 shows om året live, sikrede hun sig også en top 3-placering i Østrig med albummet “Aufstieg”, hvorefter albummet “Kinder vom Land”, opkaldt efter hendes fanbase, endda gik ind som nummer 1 (AT) i 2019. I efteråret 2022 gav den femte longplayer “KUHRIOS” hende endelig sin fjerde Top 3-placering i Østrig i træk.
Kilde: Telamo