Hvorfor er playlister så vigtige for kunstnere? Et sted med playlister som YouTube eller i streaming af musik ved tjenesten som Spotify, vil hurtigt få flere hundrede tusinde lyttere. Og det er hvad fremtidige schlagerkoncert arrangører, bookere, labels, tv og radio redaktører er på udkig efter. Fordi de klassiske hitlister, hvor ingen ved, hvor mange albums der sælges, er virkelig bag en top ti placering, er snart blevet forældede.
Det dårlige er, at schlagerfanen bliver mere og mere skubbet ind i baggrunden. A.I.’s såkaldte algoritmer som er “Kunstig intelligens” og computerprogrammer, bestemmer vores lytningsadfærd i fremtiden.
For eksempel, hvor mange gange har du været i kontakt med Beatrice Egli’s “Terra Australia” og diverse andre medier i løbet af de sidste par uger? På omtrent samme tid er sommertitel af Jessy & Rufus „Chillen #so schön“ blevet frigivet. Beatrice Egli er blevet placeret i flere playlister, som f.eks. “Ich find Schlager toll” på Youtube fra deres pladeselskab Universal Music. Resultatet: 1,7 millioner seere til Beatrice. Jessy & Rufus har kun 988 visninger til dato. Bag den er en lille label fra Burgliebenau.
Afspil og Springover over er den nye valuta
Tidligere var producentens følelse og hans kunstneres oplevelse om udvælgelsen af sangene og rækkefølgende på en cd afgørende, så i dag er der stadig mere software i spil. Med “Publish 2.0” bliver vores lytteradfærd hele tiden testet. Det betyder, hvor mange mennesker der lytter til kunstneren dagligt (“Daily Active Users”), hvor ofte en sang høres (“Plays”), hvor mange lyttere hopper til andre sange inden for 30 sekunder (“Skip Rates”), hvor mange gemmer sangen i en af deres personlige playlister (“Saves”), gennemsnitsafslutningsfrekvensen og den gennemsnitlige spilletid (“Average Completion Rate”). Dette afgør så succesen for en sang og om den forbliver i playlisten eller ej.
Selv i dag har computeralgoritmer ændret musikken og dens medier. Schlager blev overordnet kortere og kun tre og et halvt minut i gennemsnit, i mange tv-programmer selv kun to og et halvt minut. Og klassiske schlagere har stadig vanvittige introer, så folk danser allerede, inden teksterne starter.
Såsom “Ich war noch niemals in New York” af Udo Jürgens, “Die kleine Kneipe” af Peter Alexander, “Ich liebe das Leben” af Vicky Leandros, “Die rote Sonne von Barbados” fra flipper eller “Adios Amor” af Andy Borg. De nye hits har kun korte introer. For en sang i en playliste, skal fange i de første 30 sekunder af afspilningen, ellers springes der til et andet nummer ( “Spring Rate”). I betragtning af at tidligere producenters regel var: omkvædet i en sang skal komme efter et minut, vil vi snart høre flere og flere hits gå i gang med omkvædet allerede efter de første par sekunder. I øvrigt er det, hvad party-schlagere har lavet i lang tid.
Schlager er blevet kortere
Ohio State University musikforskere i USA har allerede fundet ud af, at den gennemsnitlige intro af et internationalt top ti hit, er faldet fra 20 til fem sekunder. Dette vil helt sikkert også være tilfældet med schlageren i den nærmeste fremtid. Derudover kender musiktjenesten Spotify langt mere præcist end klassiske koncertarrangører, hvilke fans hører hvilke sange og hvor gennem deres computeranalyse.
Forresten, for dem, der ikke tror på denne fremtid, og som Microsoft grundlægger Bill Gates forudsagde i 1993, “Internettet er bare en kortsigtet hype”:
Mike Pallasch, chef for Spotify Playlist-redaktionen bekræfter, at han i nær fremtid ønsker flere konservative genrer, og deres tendens til at blive ældre, mere vant til holde albumets lyttere i fokus. Med flere schlager-, metal-, klassiske eller jazzplaylister …
Kilde: Schlagerplanet.de