Fra sang til album: Sådan introducerer de nye kunstnere deres sange

The producer music or musician equipment concept.Selective focus of single microphone with sound music mixer at the recording studio room.Vintage tone design background.

Mange af os, tager det for givet bare at tænde for radioen, sætte en cd på eller bare starte musikken via en streaming tjeneste. Vi tænker egentlig ikke over hvad det kræver for kunstnerene.

For hvordan når kunstnere så langt med deres musik. Det er langt fra en god sang og til eget album. Ikke desto mindre er det vigtigt for nye kunstner at lave et navn i albumoversigterne. Fra deres egen optagestudio og vejen til et professionel pladeselskab er der mange måder at følge.

Selv om meget af dagens musikforbrug sker via streamingtjenester og downloads, er et album stadig for mange kunstnere, et symbol på musikalsk succes. Indtil en rigtig god sang eller ens egen spilleliste er et salgbart album, er der mange forhindringer at overvinde.

Fra spørgsmål af kvalitet og professionalisme over designproblemer til omkostningsfaktoren for en musikproduktion, skal aspirerende kunstnere træffe en lang række beslutninger. Vi kigger bag kulisserne.

Bedre at bruge en professionel

Den første beslutning, som musikere skal lave på deres ved eget album, er, om de vil lave produktionen fra deres eget hjemmestudio eller foretrækker at overdrage deres sange til en professionel. Hvis amatørmusikere ønsker at tage skridtet til professionalisme, er deres eget optagestudier normalt en af dem.

I mellemtiden er der stort udstyr til privat brug, hvilket gør optagelser i professionel kvalitet mulig. Teknikken er imidlertid ikke alt, hvad der er nødvendigt for produktion af et professionelt album. Det kræver også meget know-how, erfaring og pli til at lave en musikoptagelse til et prestigefyldt album.

Her har professionelle studier og pladeselskaber meget at byde på. Først og fremmest ekspertise, erfaring og kontakter, som berømte kunstnere bruger, og ikke undervurdere musikere i begyndelsen af deres karriere. Udstyret og lydkvaliteten hos et professionel optagestudio er normalt meget bedre end udstyret derhjemme.

Kendskabet til mixeren gør en stor forskel på slutresultatet. Års erfaring med at mixe og mestre albums betaler sig også for kunstnerne. En professionel lydmand kan give værdifulde tips om arrangementet af et stykke musik og har dermed stor indflydelse på det bedst mulige slutresultat. Derudover sparer man meget tid på arbejdet med professionelle, og erfaringen har vist, at dette er den største udskrivning.

Desuden giver professionelle labels ofte one-stop service. Evt. ved optagelse af et album til det bliver færdigt. For at musikken virkelig skal finde vej ud i butikkerne eller endda i albumoversigterne, er der brug for solid projektstyring.

Fordelene er tydelig her, fordi de har værdifulde kontakter, egne marketing specialister og den nødvendige produktionsviden til optimalt at markedsføre et album. Ofte behandles nye albums helt automatisk som et holistisk projekt ved hjælp af moderne ERP-systemer. For kunstnerne betyder det, at de ikke kun køber komplet kvalitet, men også et godt navn, når de giver deres album i hænderne på professionelle studier eller pladeselskaber.

Hvor meget koster en produktion i studiet??

Naturligvis er en optagelse i et studiet dyrt, især hvis der efter den færdige produktion af albumet også kræves yderligere tjenester inden for markedsføring.

Men hvor dyrt er det egentligt med en produktion i et studiet? Dette spørgsmål kan ikke besvares enkelt, fordi hvert studie har sin egen pris, og hver optagelse er lidt anderledes. For eksempel afhænger det af, om kun vokalen skal optages, eller om en eller flere instrumenter anvendes. Desuden er kompleksiteten af de enkelte stykker også vigtig, hvis der for eksempel skal anvendes omfattende lydeffekter.

Typiske timepriser er mellem 60 og 120 euro. Daglige faste priser er i gennemsnit mellem 600 og 1000 euro. Dette omfatter sædvanligvis brugen af lokalerne, teknologien og støtte fra specialiseret personale. Hvis individuelle tjenester overdrages, kan det være billigere.

Men ekstra omkostninger kan forekomme, hvis det for eksempel er en weekend eller ferie tillæg, eller hvis studiet er påkrævet uden for normale åbningstider. En dag og nat-pakke kan være dyrt, især hvis personalet på optagestudiet også skal være tilgængeligt. Det er en god idé at have et detaljeret planlægningsmøde, så omkostningerne kan beregnes så præcist som muligt.

Ofte kan billigere pakker forhandles, eller kunstnerne kan reducere omkostningerne ved at forberede eller efterbehandle individuelle dele.

Dette sparer omkostninger i en professionel produktion

Som allerede nævnt er tidsfaktoren i omkostningsberegningen i optagestudiet afgørende. Den tid, hvor lokalerne, udstyret og eventuelt også personale som lydteknikere anvendes, opkræves pr. tidsenhed. Dette kan være dyrt, hvis en optagelse overstiger den estimerede tidsramme.

Men tid og prisfælder kan undgås, hvis musikere følger nogle få grundlæggende regler. Her er fire praktiske tips, som internetportalen delamar.de har sammensat af egen erfaring:

1. Sangene skal være klar før besøget i optagestudiet

Det lyder indlysende, men ofte vil kunstnere i studiet give den ene eller den anden sang den sidste hånd, før det kan gå til optagelsen. Dette kan koste værdifuld tid og penge. Hvis man går til studiet med færdige sange, spares begge.

2. Hver lyd skal sidde

Så besøget i studiet ikke degenererer til en meget dyr båndprøve, bør alle kunstnere øve sig tilstrækkeligt i forvejen og være i stand til at gøre deres del uden fejl. Jo mere det tager en sang, jo længere tid tager det at bruge tjenesterne i optagestudiet.

3. Kvalitet som mængde

Mange kunstnere som optager et professionelt album for første gang, skyder gerne over målet. De ønsker at huske så mange egne sange som muligt. Men kvaliteten skal være der før mængden. Et lille udvalg af håndplukkede sange er normalt bedre end en spilleliste, der er fyldt med fyldstoffer. Her rådgiver fagfolkene i optagestudiet ofte. Derudover sparer en udvalgt afspilningsliste meget tid og penge.

4. I stedet for at lave redigeringer ved punch-in

Frem for alt kan mindre, urene steder som individuelle sætninger eller ligende løses meget hurtigt med punch-ins under optagelsen. Dette sparer værdifuld og dyr redigeringstid.

Kilde: Schlagerplanet.de