Tv-kanaler konkurrerer om Helene Fischer og Andrea Berg

Under annonceringen af de to publikums yndlinge, har ZDF aktuelt de bedste kort på hånden. Lørdag den 26 Juli kl. 20.15 er det i bedste sendetid  at de sender “Andrea Berg – Heimspiel” – som er et 150 minutters sammensat program fra Openair den 18 og 19 Juli i Aspach, hjemsted for den 48 årige. Sidste år sendte ARD “Andrea Berg – Die 20 Jahre show”, og ja ARD havde også i årene 2011 og 2012 fornøjelsen af at sende Helene Fischers show i juledagene (den 5 August kan Helene Fischer fejre sin 30 års fødselsdag). Man vil snart kunne se meget mere til Helene Fischer. “Alt er muligt” siger ZDF talsmand Stefan , uden at være konkret om sin program planlægning.

Og hvad siger de formodede tabere? “Det glæder mig, at den anden tyske TV kanal har sat sig på det, efter to vellykkede programmer på ERSTE med Helene Fischer og et med Andrea Berg, som har beriget ZDF musikalsk”, siger Thomas Schreiber som er koordinator for underholdning på ARD. Hvem sagde taber: “Helene Fischer er i midlertidig også på ERSTE: Hun var vært på “ECHO” i 2013 og 2014 med stor succes, den 9 Maj 2013 har vi haft sendt en koncert optagelse og et 90 minutters dokumentar”.

Bortset fra diskussionerne om Helene Fischer og Andrea Berg,  kan ARD og ZDF besvare spørgsmålet, om seerene vil have Schlager eller tysktalende musik. Begge kanaler ser ikke nogen alvorlige mangler. Thomas Schreiber referer til den regelmæssige “Feste” med Florian Silbereisen” der har udmærket sig med tysktalende unge kunstnere, schlager og folkemusik”. Desuden har ERSTE  også film og koncerter med Udo Lindenberg eller Die Toten Hosen. Ligeledes er der “Musikantenstadl”, moderne tysk musik er ikke kun gennem ECHO, men også gennem “Neue Schlager festival- Das Special”  bliver det præsenteret.

Kilde: ARD Foto.de
Kilde: ARD Foto.de

Stefan Unglaube henviser til ZDF showet “Willkommen bei Carmen Nebel” der med tre udsendelser pr. år plus en særlig udgave om søndagen, vil der blive sendt “ZDF Fernsehgarten” mere end 20 gange og læner sig mod efterår og vinter.

Så ingen Catch up eller endda brug for reformer? Professor Martin Lücke fra Macromedia University for medier og Kommunikation (München) ser noget andet. Ifølge udtalelsen fra eksperter, er udviklingen inden for Schlager musik i Tyskland sådan, at TV udgiverne skal etablere sig noget meget bredere – med shows og programmer, kan det være svært at få de unge seere med om bord. På den anden side forstår han godt kampen om Andrea Berg og Helene Fischer som begge er meget vellykkede i bramchen, fortæller Martin Lücke videre. En Helene Fischer med hendes All round kvalitet rammer forskellige målgrupper, “Riskoen for et flop er meget lille”. Eksperten siger også dette: “Helene Fischer er allestedsnærværende. De ansvarlige skal passe på, at det ikke fører til træthed blandt publikum”.

Endelig giver eksperten sin definition om Schlager: “En tysk schlager er en kommercielt succesfuld sang”. Aha. Dermed hører sange fra Herbert Grönemeyer, Sportfreunden Stiller og Silbermond til branchen. Som engang nævnt: Schlager vil være centrum for debat i mange år.

Kilde: NOZ.de